تاب آوری با باورها آغاز میشود
کتاب ( تاب آوری با باورها آغاز میشود) با ترجمه خانم ها لیلاوطن پرست ، مریم شهری و آقای حسن صادفی توسط انتشارات ورای دانش چاپ ودراختیارعلاقه مندان قرار گرفته است ، در پیش گفتار این کتاب آمده است :
«ما به عنوان والدین، معلمان، اعضای جامعه و سیاست گذاران، چطور می توانیم رشد سالم و یادگیری موفقیت آمیز در افراد جوان جامعه مان را ارتقا دهیم؟» در سال ۱۹۸۶ یک پژوهش در مورد تاب آوری روی افراد جوان انجام شد.
این امر سبب شد که چندین پژوهش طولی روی کودکانی که در محیط های با احتمال خطر بالا زندگی می کردند انجام شده و تا بزرگسالی بررسی شوند.
یکی از یافته های جالب این پژوهش ها این بود که کودکانی که در خانواده هایی با سابقه سوءاستفاده، الکلیسم، بیماری های روانی و خشونت خانوادگی زندگی می کردند، و نیز آن هایی که در محله های فقیر و مناطق جنگ زده بودند، می توانستند در آینده زندگی موفقیت آمیز و معناداری داشته باشند.
تحلیل دقیق این پژوهش ها نشان داد که سه عامل می تواند در به موفقیت رسیدن آینده این کودکان نقش داشته باشد. این سه عامل محافظ عبارت بودند از: روابط حمایتی و مراقبتی، پیامهایی با انتظار بالا، و فرصت هایی برای مشارکت و همیاری معنادار.
کتاب «تاب آوری با باورها آغاز می شود»:
تکیه بر نقاط قوت مدرسه برای به موفقیت رسیدن در مدارس بر این تمرکز دارد که چطور می توان این باورها را در مدارس و کلاس های درس ایجاد کنیم.
سارا (مولف کتاب) به روشنی سازه ای را شرح می دهد که به رشد پیش-حرفه ای و حرفه ای که طی آن فرد می تواند ثبات خود را در بلندمدت حفظ کند، ختم می شود.
این کتاب بر اساس باور حقیقی سارا در این مورد است که معلمان، متخصیین، پژوهشگران و تسهیل گران عامل کلیدی در سازه تاب آوری هستند.
وی همچنین عقیده دارد بسیاری از معلمان قلباً و منطقاً می دانند که چطور باید تاب آوری یک دانش آموز را نشانه گرفت؛ این معلمان نیز سعی می کنند محیطی در کلاس ایجاد کنند که این سه عامل (روابط حمایتی و مراقبتی، پیامهایی با انتظار بالا، و فرصت هایی برای مشارکت و همیاری معنادار) را داشته باشد.
این کتاب منبع معتبری برای کار خوب این معلمان خواهد بود و به آن ها کمک می کند تا این راه را ادامه دهند.
کتاب تروبریج به عنوان منبعی ارزشمند برای مربیانی عمل میکند که به دنبال افزایش موفقیت دانشآموزان از طریق رویکردی مبتنی بر نقاط قوت هستند و بر اهمیت باور به پتانسیل دانشآموزان تأکید دارد.
کتاب «تاب آوری با باورها آغاز میشود» با ترجمه خانمها لیلا وطندوست، مریم شهری و آقای حسن صادقی توسط انتشارات ورجاوند چاپ و در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
در پیشگفتار این کتاب آمده است:
«ما به عنوان والدین، معلمان، اعضای جامعه و سیاستگذاران، چگونه میتوانیم رشد سالم و یادگیری موفقیتآمیز در افراد جوان جامعهمان را ارتقا دهیم؟»
“تاب آوری با باورها آغاز میشود: ایجاد قدرت دانشآموزان برای موفقیت در مدرسه” نوشته سارا تروبریج، به بررسی مفهوم تاب آوری در محیطهای آموزشی میپردازد و بر اهمیت باورها در تقویت تاب آوری دانشآموزان تأکید میکند. این کتاب رویکردی مبتنی بر نقاط قوت را برای آموزش ارائه میدهد.
مروری بر محتوای کتاب تاب آوری با باورها آغاز میشود
- تعریف تاب آوری: تروبریج تاب آوری را به عنوان یک فرآیند پویا تعریف میکند که شامل عوامل داخلی و خارجی است و به افراد کمک میکند تا با وجود چالشها سازگار شوند و پیشرفت کنند. او تأکید میکند که تاب آوری تنها یک ویژگی نیست، بلکه ظرفیتی است که میتواند از طریق محیطهای حمایتی پرورش یابد
این کتاب دوازده بینش از تحقیقات تاب آوری را خلاصه کرده و بر ضرورت باور به تاب آوری ذاتی دانشآموزان تأکید دارد. تروبریج استدلال میکند که باورهای مربیان تأثیر قابل توجهی بر موفقیت دانشآموزان دارند
متن شامل راهکارهای عملی برای مربیان جهت پرورش تاب آوری در کلاسهای درس است. این شامل ایجاد روابط حمایتی، حفظ انتظارات بالا و فراهم کردن فرصتهای مشارکت معنادار میباشد
هر فصل با سؤالات تأملی به پایان میرسد که برای تشویق تفکر و بحث عمیقتر بین مربیان درباره شیوههای ارائه شده طراحی شده است
تروبریج از تغییر مدل آموزشی از رویکردی مبتنی بر کمبود به مدلی که نقاط قوت دانشآموزان را شناسایی و تقویت میکند، حمایت میکند. او تأکید دارد که تغییر واقعی در سیستمهای آموزشی از توانمندسازی افراد در آن سیستمها برای باور به ظرفیت خود برای تابآوری ناشی میشود
این اثر به عنوان منبعی ارزشمند برای مربیان، والدین و مدافعان با هدف تقویت تابآوری در دانشآموزان عمل کرده و به مضامین مهمی در ادبیات آموزشی تبدیل شده است.