تاب آوری اجتماعی ایلام

0

همگام با فاز سوم طرح ملی تاب آوری اجتماعی به همت استانداری ایلام و با مشارکت اعضای سازمانهای مردم نهاد ، اساتید دانشگاه و کنشگران اجتماعی کارگاه 36 ساعته تاب آوری اجتماعی در استان ایلام برگزار شد .

تسهیگری فاز سوم فاز سوم طرح ملی تاب آوری اجتماعی در استان ایلام را محمدرضا مقدسی برعهده داشت.

تاب آوری اجتماعی به عملکرد مفید و مثبت یک سیستم در گذر زمان و پس از پشت سر گذاشتن نوعی مشکل و گرفتاری اشاره دارد تاب‌آوری در این دسته از مطالعات به صورت «واکنش هدفمند به واقعیت‌های ساختاری نابرابری های اجتماعی» مفهوم‌سازی می‌شود

تاب آوری اجتماعی به توانایی جامعه به عنوان یک کل برای تحمل و بازیابی از عوامل استرس زا، چالش ها و بلایا اشاره دارد. بر ظرفیت جمعی جوامع، کشورها و سازمان ها برای انطباق، سازماندهی مجدد و رشد در پاسخ به اختلالات تمرکز می کند.

تاب‌آوری اجتماعی بر اهمیت تقویت روابط اجتماعی مثبت، تعامل مؤثر با دیگران و حفظ احساس رفاه جامعه تأکید دارد. این شامل ایجاد شبکه های پشتیبانی، توسعه مهارت های بین فردی، مدیریت تعارضات با احترام و کمک به خیر بیشتر جامعه است.

مرور آثار منتشرشده حکایت از آن دارد که تعریف استاندارد واحدی از تاب‌آوری اجتماعی وجود ندارد. تاب‌آوری بسته به پیشینۀ تحصیلی پژوهشگران، بنیان نظری و اهداف پژوهش به روش‌های متفاوتی مفهوم‌سازی می‌شود. در طول چهار دهۀ گذشته از اصطلاح تاب‌آوری در رشته‌های مختلف استفاده شده، همین امر موجب تبیین تعاریف متفاوتی از تاب‌آوری شده است؛ طیف گسترده‌ای از تعاریف در پژوهش‌های اجتماعی وجود دارد
اکثر تعاریف پیشنهادی برای تاب آوری اجتماعی ، علی‌رغم تفاوت‌های‌شان تلویحاً به عملکرد مفید و مثبت یک سیستم در گذر زمان و پس از پشت سر گذاشتن نوعی مشکل و گرفتاری اشاره دارند.
بااین‌حال تغییر نظری از رویکرد اجتماعی ـ بوم‌شناختی به رویکرد اجتماعی انتقادی نسبت به تاب‌آوری، بسیاری از پژوهشگران را به ارزیابی مجدد این مفهوم با توجه به زمینۀ اجتماعی ترغیب کرده است.

تاب آوری اجتماعی ایلام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.