تابآوری با رضایتمندی زندگی در زنان عادی و زندانی
عده ای معتقدند که خوشبختی را میتوان با میزان رضایتمندی از زندگی اندازه کیری کرد
تابآوری با رضایتمندی زندگی در زنان عادی و زندانی
پژوهش حاضر با هدف مقایسه بین تاب آوری و رضایتمندی زندگی در زنان عادی و زندانی انجام شده است.
روش کار: روش پژوهش حاضر علی مقایسه ای است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه زنان زندانی و غیر زندانی شهر اصفهان در سال ۱۳۹۵ میباشد.
۲۸۰ نفر (۱۴۰ زن زندانی و ۱۴۰ زن عادی) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.
برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های تاب آوری کانر و دیویسون (۲۰۰۳) و رضایت از زندگی داینر (۱۹۸۵) استفاده گردید.
داده ها از نظر توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس) و با کمک نرم افزار SPSSتحلیل شدند.
یافته ها: بین تحمل عاطفه منفی با رضایت از زندگی در زنان زندانی و بین زیرمقیاس کنترل و شایستگی فردی با رضایت از زندگی در زنان عادی رابطه ی معنی داری یافت گردید (۰۵/۰P<).
یافته های تحلیل واریانس نشان داد که در مولفه ی شایستگی فردی، تحمل عاطفه منفی و پذیرش تغییر مثبت و مولفه ی رضایت از زندگی بین دو گروه زنان زندانی و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد (۰۵/۰P<).
نتیجه گیری: بنا بر نتایج در مولفه ی شایستگی فردی، تحمل عاطفه منفی و پذیرش تغییر مثبت و مولفه ی رضایت از زندگی بین دو گروه زنان زندانی و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد.
بررسی مقایسهای بین تابآوری با رضایتمندی زندگی در زنان عادی و زندانی
رضایتمندی ادراک فرد از نتیجه مورد انتظار عملکرد است جنبه ذهنی از کیفیت زندگی را نیز “رضایت از زندگی” نامیده اند رضایتمندی می تواند همه حیطه های زندگی فرد در مقطع خاصی از زمان را شامل شود عده ای معتقدند که خوشبختب را میتوان با میزان رضایتمندی از زندگی اندازه کیری کرد .
رضایتمندی یک مفهوم روانشناختی است که به احساس خوشنودی و قبولی فرد از شرایط و تعاملات خود اشاره دارد. این مفهوم در زمینههای مختلف از جمله رضایت از زندگی، رضایت شغلی و رضایت مشتری قابل بررسی است.
تعریف و اهمیت رضایتمندی
رضایتمندی از زندگی به معنای ارزیابی فرد از عملکرد و شرایط زندگیاش است. این احساس میتواند به شادکامی و خوشبختی منجر شود و با مفاهیمی مانند خوشبینی و لذت ارتباط دارد، اما تفاوتهایی نیز دارد. رضایت از زندگی به طور کلی یک احساس پایدارتر است که تحت تأثیر عوامل مختلف قرار میگیرد.
رضایتمندی در محیط کار نیز به میزان احساس رضایت فرد از شغل خود و شرایط کاری مرتبط است. این نوع رضایتمندی میتواند بر روی عملکرد فرد تأثیر مثبت بگذارد و به افزایش بهرهوری منجر شود.
رضایت مشتری به عنوان یک شاخص کلیدی در کسبوکارها، نشاندهنده این است که آیا محصولات یا خدمات ارائه شده انتظارات مشتریان را برآورده میکند یا خیر. تحقیقات نشان میدهد که افزایش رضایت مشتری میتواند به طور قابل توجهی سودآوری شرکتها را افزایش دهد.
عوامل مؤثر بر رضایتمندی
عوامل متعددی بر رضایتمندی تأثیرگذار هستند:
– ارتباطات اجتماعی: کیفیت روابط با دیگران میتواند بر احساس رضایت فرد تأثیر بگذارد.
-تجربیات شخصی:موفقیتها و چالشهای زندگی فرد نیز نقش مهمی در تعیین سطح رضایتمندی دارند.
– محیط کار:شرایط کاری، فرهنگ سازمانی و حمایتهای اجتماعی در محل کار میتوانند بر رضایتمندی شغلی تأثیر بگذارند.
رضایتمندی یک مفهوم چندبعدی است که در ابعاد مختلف زندگی انسانها قابل بررسی است. توجه به عوامل مؤثر بر آن میتواند به بهبود کیفیت زندگی افراد و همچنین افزایش بهرهوری در محیطهای کاری کمک کند.