تأثیر یوگای خنده بر تاب آوری و امید به زندگی

0

تأثیر یوگای خنده بر تاب آوری و امید به زندگی

بحران کرونا پیامدهای روانشناختی مهمی به دنبال داشته است.

لذا هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر یوگای خنده بر تاب آوری و امید به زندگی با توجه به بحران کرونا در میان زنان منطقۀ ۹ مشهد بود.

این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه آزمایش بود.

جامعه آماری پژوهش حاضر دربرگیرنده تمامی زنان ساکن منطقه ۹ مشهد بود

که ۲۰ نفر از آنان به عنوان نمونه با روش نمونه گیری در دسترس و با در نظر گرفتن ملاک های ورود انتخاب شدند و سپس در گروه آزمایش قرار گرفتند.

افراد گروه آزمایش در مرحله پیش¬آزمون به مقیاس تاب آوری کانر دیویدسون و امیدواری اسنایدر پاسخ دادند،

سپس به مدت ۱۶ جلسه دوساعته در معرض برنامه آموزشی یوگای خنده قرار گرفتند.

در مرحله پس آزمون گروه مجدداً به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند.

داده ها جمع آوری و با روش آزمون تی نمونه های وابسته تجزیه و تحلیل شد.

نتایج حاصل نشان داد که یوگای خنده باعث افزایش تاب آوری و مولفه های آن شامل تصور از شایستگی فردی، اعتماد به غرایز فردی، تحمل عاطفۀ منفی، پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن، کنترل تأثیرات معنوی، و همچنین افزایش امید به زندگی در میان زنان منطقۀ ۹ شده است.

تمرین هـای یوگای خنده یک درمان منحصر به فرد با تمرکز بـر خندۀ شبیه سازی شده و تنفس عمیق است که با راه های مختلفی می تواند از طریق خندیدن، انرژی ذخیره شده ناشی از شرایط مختلف مثل بحران کرونا و حوادث ناگوار زندگی را از ذهن فرد تخلیه کند و باعـث کاهش تنش های فیزیکی، افزایش سطح سلامت و امید به زندگی شود.

 

 

 

بررسی تأثیر یوگای خنده بر تاب آوری و امید به زندگی در بحران کرونا

 

 

تأثیر یوگای خنده بر تاب آوری و امید به زندگی تأثیر یوگای خنده بر تاب آوری و امید به زندگی هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر یوگای خنده بر تاب آوری و امید به زندگی بوده است

 

 

بنابر همین گزارش از خانه تاب آوری یوگای خنده یک برنامه ورزشی منحصر به فرد است که تمرینات خنده را با تکنیک‌های تنفس یوگا ترکیب می‌کند، پرانایاما نیز نام دیگر یوگای خنده است.

یوگای خنده توسط دکتر مادان کاتاریا، یک پزشک خانواده از بمبئی، هند، در سال 1995 با این ایده اصلی که خندیدن، حتی اگر دلیلی برای قهقهه زدن وجود نداشته باشد آغاز گردید.

یوگای خنده علاوه بر مزایای تنفسی که منجر به بهبود عملکرد ریوی شما میشود مزایای عطفی ، روانی و اجتماعی دیگری هم خواهد داشت .

یک جلسه معمولی یوگا خنده شامل تمرینات گرم کردن است که شما را شل می کند، انرژی عصبی را آزاد می کند و جریان آزاد خنده را تشویق می کند، که اغلب در طول جلسات به خنده واقعی و خودانگیخته تبدیل می شود. یوگای خنده معمولاً به صورت گروهی برای ایجاد حس اجتماعی و شادی مشترک انجام می‌شود و می‌تواند  به ارتقای سلامت جسمی، عاطفی و اجتماعی منجر شود.

تحقیقات نشان داده است که مداخلات گروهی مبتنی بر یوگای خنده علائم افسردگی را در کوتاه مدت بهبود می بخشد، و یک متاآنالیز منتشر شده در سال 2020 به این نتیجه رسید که یوگای خنده هیچ اثر نامطلوبی ندارد و می تواند برای افراد مسن از نظر عملکرد فیزیکی و سلامت روانی اجتماعی مفید باشد.

نکته جالب اینکه  در حال حاضر یوگای خنده در بیش از 110 کشور در دسترس است و به طور فزاینده‌ای  حتی به صورت آنلاین طرفدارانی پیدا کرده است .

خاتمه کلام اینکه یوگای خنده یک راه سرگرم کننده و جذاب برای کاهش استرس، ارتقاء حس بهتری از رفاه، کاهش فشار خون و کمک به شما در ارتباط با دیگران است. محبوبیت آن به عنوان یک برنامه ورزشی منحصر به فرد و لذت بخش به این علت است که می تواند توسط افراد در هر سنی و سطوح تناسب اندام انجام شود.

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.