تأثیر برنامه آموزش تاب آوری بر ارزیابی های شناختی

0

تأثیر برنامه آموزش تاب آوری بر ارزیابی های شناختی، مقابله و هیجان ها

این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش تاب‌آوری بر ارزیابی‌های شناختی، مقابله فعال و هیجان‌های مثبت و منفی گروهی از دانش‌آموزان دختر انجام شد.

در این پژوهش تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری، ۳۲ دانش‌آموز دختر ۱۲ساله در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به نسخه تجدیدنظرشده سنجش ارزیابی تنیدگی (رویلی، رویش، جاریکا و واگن، ۲۰۰۵)،مقیاس مقابله فعال (گرین‌گلس، شوارزر، جاکوبیک، فیکسنبام و تابرت، ۱۹۹۹) ونسخه تجدیدنظرشده مقیاس هیجان‌های متمایز (فردریکسون، تاگادی، واگ و لارکین، ۲۰۰۳) پاسخ دادند. در ۱۰ جلسه یک‌ساعته برنامه آموزش تاب‌آوری روانی به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد.

نتایج روش‌های آماری تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری نشان داد که در کوتاه‌مدت و بلندمدت برنامه آموزش تاب‌آوری در افزایش ارزیابی‌های شناختی سازشی، راهبرد مقابله فعال و هیجان‌های مثبت و در کاهش ارزیابی شناختی مبتنی بر تهدید و هیجان‌های منفی دانش‌آموزان دختر مؤثر بود.

درمجموع، نتایج این بررسی نشان می‌دهد که برنامه آموزش تاب‌آوری از طریق تقویت راهبردهای تفکر مثبت، راهبردهای سازشی مدیریت هیجان و همچنین غنی‌سازی مهارت‌های رابطه بین‌فردی، در تحقق ایده ایمن‌سازی روانی فراگیران به طور تجربی مؤثر است.

 

 

تأثیر برنامه آموزش تاب آوری بر ارزیابی های شناختی، مقابله و هیجان ها

 

تأثیر برنامه آموزش تاب آوری بر ارزیابی های شناختی، مقابله و هیجان ها

 

ارزیابی‌های شناختی

تعریف و اهمیت
ارزیابی‌های شناختی به بررسی عملکرد مغز و کارکردهای مختلف آن می‌پردازند. این ارزیابی‌ها شامل سنجش توانایی‌هایی مانند توجه، حافظه، استدلال، تصمیم‌گیری، و مهارت‌های زبانی است.

هدف اصلی این ارزیابی‌ها تعیین سطح عملکرد شناختی فرد و شناسایی اختلالات ممکن است که می‌تواند ناشی از مشکلات روانپزشکی یا عصب‌شناختی باشد.

برای انجام ارزیابی‌های شناختی، از آزمون‌های مختلفی استفاده می‌شود که به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: آزمون‌های کامپیوتری و آزمون‌های کاغذی. برخی از ابزارهای رایج در این زمینه عبارتند از:

– CANTAB: یک سیستم استاندارد برای ارزیابی مولفه‌های شناختی که به طور خاص در تشخیص اختلالات حافظه مانند آلزایمر و ADHD کاربرد دارد.
– IVA-2: آزمونی پیوسته دیداری-شنیداری که کنترل توجه و بازداری پاسخ را ارزیابی می‌کند.
– آزمون‌های هوش وکسلر: شامل آزمون هوش وکسلر بزرگسالان و آزمون حافظه وکسلر، که به عنوان پرکاربردترین آزمون‌ها در این زمینه شناخته می‌شوند.

این ارزیابی‌ها معمولاً برای شناسایی مشکلات شناختی در افرادی که مشکوک به زوال عقل یا اختلالات دیگر هستند، انجام می‌شود. نتایج این آزمون‌ها می‌تواند به پزشکان کمک کند تا برنامه‌های درمانی مناسب‌تری را برای بیماران طراحی کنند.

ارزیابی‌های شناختی ابزارهای مهمی در تشخیص و درمان اختلالات شناختی هستند. با استفاده از روش‌ها و آزمون‌های مختلف، پزشکان می‌توانند اطلاعات دقیقی درباره عملکرد مغز افراد به دست آورند و در نتیجه، اقدامات لازم را انجام دهند.

 

 

ارسال یک پاسخ