تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر تاب آوری و سلامت عمومی

0

تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی، تاب آوری و سلامت عمومی خانواده های معتادان شهر تهران

هدف از این پژوهش،  بررسی تاثیر اینگونه آموزشها بر سازگاری اجتماعی، تاب آوری و سلامت عمومی در خانواده های معتادان شهر تهران بود .

در این مطالعه تجربی، ۱۰۰ نفر از خانواده بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی و بازتوانی اعتیاد تحت نظارت اداره بهزیستی شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند و سپس به پرسشنامه‌های تاب آوری کانر و دیویدسون(۲۰۰۳)، سلامت عمومی گلدبرگ و ویلیامز (۱۹۸۹) و سازگاری اجتماعی پی کل و ویسمن (۱۹۹۹)، پاسخ دادند.

پس از اجرای پرسشنامه‌ها، آزمودنی‌ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.

آزمودنی های گروه آزمایش، به مدت ۱۰ جلسه تحت آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند، در حالی که افراد گروه کنترل، در لیست انتظار ماندند.

پس از پایان آموزش، میزان سازگاری اجتماعی، تاب آوری و سلامت عمومی هر دو گروه، دوباره مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها، با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (Mancova) تجزیه ‌و تحلیل شد.

نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی، تنها بر سه مؤلفه سلامت عمومی ( اضطراب و بیخوابی، ناکنش وری اجتماعی و افسردگی) تأثیر گذار بود.

به طوری که تقریباً ۶/۳۳ درصد از واریانس ” ناکنش وری اجتماعی”، ۶/۲۰ درصد از تغییرات ” اضطراب و بیخوابی” و ۴/۲۱ درصد از واریانس ” افسردگی” آزمودنی‌ ها از طریق انتساب به گروه‌ها قابل تبیین بود.

در حالی که، آموزش های مذکور، بر مؤلفه نشانه های جسمی مؤثر نبود. هم‌چنین، آموزش مهارت های زندگی موجب بهبودی همه ابعاد سازگاری اجتماعی(حوزه‌کاری، فعالیت‌های اجتماعی، اوقات فراغت، روابط با خانواده گسترده، نقش‌های همسری، نقش‌های والدی و عضو واحد خانواده) شد، به نحوی که بالاترین تأثیر، مربوط به مؤلفه روابط با خانواده گسترده بود.

 

علاوه بر این،  نتایج نشان داد که، آموزش مهارت های زندگی می‌تواند به میزان ۶/۱۵ درصد بر افزایش تاب‌آوری خانواده‌های معتادان مؤثر باشد. با توجه به یافته ها می‌توان اظهار داشت؛ آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت عمومی، سازگاری اجتماعی و تاب آوری در گروه هدف تأثیر گذار بوده و بدین ترتیب می‌توان از آن به عنوان یک روش اثربخش استفاده نمود.

 

 

تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی، تاب آوری و سلامت عمومی خانواده های معتادان شهر تهران

 

 

 

تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی، تاب آوری و سلامت  تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی، تاب آوری و سلامت عمومی خانواده های معتادان شهر تهران موضوع اصلی این مطالعه بوده است

 

بنابر همین گزارش از خانه تاب آوری مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از شایستگی‌های روانی اجتماعی و مهارت‌های بین فردی است  که برای موفقیت شخصی، بین فردی و اجتماعی ضروری هستند

سازمان بهداشت جهانی (WHO) شش حوزه کلیدی مهارت های زندگی را شناسایی و معرفی کرده است : مهارت های ارتباطی و بین فردی، تصمیم گیری و حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر انتقادی، خودآگاهی و همدلی، قاطعیت و متانت، و تاب آوری و توانایی مقابله. با مشکلات. این مهارت ها نه تنها در زندگی روزمره مفید هستند، بلکه برای موفقیت در مراحل مختلف زندگی مانند مدرسه، دانشگاه، کار و روابط شخصی ضروری هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.