بهبودی و درمان اعتیاد یک سفر مادام العمر است

نگاهی به نقش مشاوره زوجین در درمان بیماران به سومصرف مواد مخدر

0

بهبودی و درمان اعتیاد یک سفر مادام العمر است تاب آوری و رهایی اعتیاد مستلزم مراقبت و تلاش مستمر است نرگس بیگدلی مشاور خانواده نویسنده ومترجم خانواده تاب آوری در ادامه این مطلب اضافه میکند از میان تمام جنبه های دلخراش اعتیاد، یکی از بدترین تراژدی ها آسیبی است که این بیماری می تواند بر رابطه شما با شریک زندگی تان وارد کند.

اگرچه ممکن است احساس کنید که می توانید با موفقیت مصرف الکل و مواد مخدر خود را از هر جنبه دیگری از زندگی خود جدا نگه دارید، اما بدتر شدن اختلال مصرف مواد، دستیابی به این هدف را به طور فزاینده ای غیرممکن می کند و آسیب های طولانی مدتی را ایجاد می کند که برای غلبه بر آن نیاز به درمان حرفه ای دارد.

بهبودی و درمان اعتیاد در رویکردهای قدیمی بر این باور بودند که بهتر است افراد برنامه درمان خود را به تنهایی طی کنند و در تمام طول دوره مراقبت خود در انزوای نسبی باقی بمانند.  با این حال، مشاوره زوجین می تواند بخشی مفید از برنامه درمان اعتیاد شما باشد، زیرا به شما امکان می دهد استرس و تنش حل نشده ناشی از سوء مصرف مواد را برطرف کنید.

آیا باید زوج درمانی را در نظر بگیرید؟

برخلاف آنچه که ممکن است تصور کنید، مشاوره زوجین فقط برای افرادی که اغلب در مورد مسائلی مانند امور مالی یا فرزندپروری با هم بحث می کنند، نیست.  همه افراد با هر شرایطی گاهی به کمک برای عبور از فراز و نشیب های زندگی نیاز دارند، حتی افرادی که به ظاهر مشکلی ندارند و حالشان خوب است.  اگرچه چالش‌ها بخش معمولی هر رابطه هستند، اما اعتیاد می‌تواند هر مشکلی را چندین برابر بزرگ‌تر کند.

رفتن به درمان به عنوان یک زوج می تواند مهارت های ارتباطی و حل تعارض شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند هر گونه رفتار ناکارآمد مانند وابستگی مشترک و مرزهای ناسالم را شناسایی کنید.  مشاوره همچنین ممکن است به شما و شریک زندگیتان اجازه غلبه بر موانع مختلف مرتبط با اعتیاد، از جمله اعتماد و صمیمیت از دست رفته را بدهد.

مزایای مشاوره زوجین

بیماری اعتیاد می تواند بین شما و همسرتان فاصله ایجاد کند. در مشاوره، شریک غیر معتاد می‌تواند در مورد اختلالات مصرف مواد و اینکه چرا بعضی افراد علی‌رغم آسیب‌های آشکاری که به زندگی‌شان وارد می‌کند، بار هم به مصرف آن ادامه می‌دهد، اطلاعات بیشتری کسب کند. مشاوره برای زوج ها می تواند به شما کمک کند تا دوباره به هم متصل شوید و یک رابطه سالم و دوجانبه سودمند را برقرار کنید.

حفظ موفقیت آمیز هوشیاری طولانی مدت سفری نیست که هر کسی بتواند به تنهایی آن را طی کند.  در این مسیر به حمایت زیادی نیاز خواهید داشت، از جمله از جانب عزیزانتان.

زوج درمانی می تواند با افزایش درک و قدردانی شما از یکدیگر، رابطه شما را تقویت و بهبود بخشد.  مشاوره با طرف مقابلتان نیز نوعی جبران و نشان دادن تعهد شما به تغییر زندگی‌تان برای بهتر شدن است.

چگونه بر اعتیاد غلبه کنیم

اعتیاد می تواند هر فردی را، صرف نظر از پیشینه، اعتقادات یا جایگاه اجتماعی، تحت تاثیر قرار دهد.  این بیماری است که به تدریج ذهن و بدن را گرفتار میکند.غلبه بر عادات و ذهنیت های نهفته در اعتیاد مستلزم تعهد، شجاعت و تغییر قابل توجهی در بسیاری از جنبه های زندگی شما از جمله طرز فکر و مهارت های مقابله ای است.

این یک سفر است تا یک هدف – یک فرآیند مادام العمر که مستلزم هوشیاری مداوم و کشف خود است.

چه چیزی باعث اعتیاد می شود؟

 اعتیاد یک بیماری مغزی پیچیده است که شامل رابطه بین چندین متغیر است.

 ژنتیک: در حالی که اعتیاد تنها در ژن های شما قرار ندارد، تحقیقات نشان می دهد که عوامل ژنتیکی خاص می توانند شما را به میزان قابل توجهی آسیب پذیرتر کنند.  همانطور که شما ویژگی های فیزیکی مانند رنگ چشم را از والدین خود به ارث می برید، می توانید استعداد رفتارهای اعتیادآور را نیز به ارث ببرید.  این بدان معنا نیست که داشتن والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ معتاد “به ناچار” منجر به اعتیاد می شود، اما می تواند احتمال آن را افزایش دهد.

 محیط: محیط شما رفتارها و نگرش های شما را شکل می دهد.  به عنوان مثال، بزرگ شدن در خانواده ای که یکی از والدین یا هر دو آنها مصرف مواد را عادی یا حتی تشویق می کنند، می تواند خطر ابتلا به اعتیاد را افزایش دهد.  به طور مشابه، محیط های پر استرس یا قرار گرفتن در معرض تجارب آسیب زا می تواند به رفتارهای اعتیادآور کمک کند.

 عوامل عاطفی و روانی: سلامت عاطفی و اعتیاد رابطه پیچیده ای دارند.  افراد مبتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه در معرض خطر بسیار بیشتری برای مصرف مواد و اعتیاد هستند.  استفاده از مواد مخدر یا الکل برای رویارویی با این چالش های روانی، چرخه مضری از اختلالات همزمان ایجاد می کند.

 عوامل اجتماعی: فشار همسالان، پذیرش اجتماعی و تمایل به هم شکل شدن، همگی می توانند در ایجاد رفتارهای اعتیادآور نقش داشته باشند.  علاوه بر این، احساس انزوا یا جدا شدن از دیگران می تواند به مصرف مواد و اعتیاد کمک کند.

بهبودی و درمان اعتیاد و یا غلبه بر بیماری  اعتیاد یک سفر مادام العمر است درک اینکه اعتیاد یک بیماری پیچیده است اولین گام به سوی بهبودی است.

بیماری اعتیاد فقط در مورد قدرت اراده یا اخلاق نیست؛  این یک بیماری مزمن است که نیاز به درمان جامع دارد.

بهبودی و درمان اعتیاد بمانند سفری که در اینجا به ملزومات این سفر اشاره میشود :

 تغییر طرز فکر: غلبه بر اعتیاد مستلزم تنظیم مجدد نگرش ها و باورهای شماست.  بدانید که درخواست کمک نشانه قدرت است نه ضعف.  روند تغییر را در آغوش بگیرید، در طول مسیر با خودتان صبور باشید و به یاد داشته باشید که شکست ها پیشرفت شما را تعیین نمی کنند.

 توسعه مهارت های مقابله ای سالم: یادگیری روش های جدید برای مدیریت استرس، اضطراب و سایر محرک ها برای غلبه بر اعتیاد حیاتی است. روش های درمانی مانند درمان شناختی رفتاری، ذهن آگاهی و سایر شیوه های کاهش استرس را در نظر بگیرید.

 ایجاد یک شبکه پشتیبانی قوی: یک شبکه پشتیبانی قوی از خانواده و دوستان در بهبودی بسیار ارزشمند است.  افرادی که اهداف جدید شما را درک می‌کنند، می‌توانند قدرت و تشویق لازم را برای حفظ هوشیاری‌تان فراهم کنند.

علاقه مندان به مقالات و مطالعات تاب آوری میتوانند برخی از این پژوهشهای داخلی را اینجا مطالعه فرمایند.

بهبودی و درمان اعتیاد یک سفر مادام العمر است

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.