کارگاه تاب آوری ورزشکاران

0

کارگاه تاب آوری ورزشکاران و سرسختی روانی

برگزاری کارگاه تاب آوری توسط هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه
دختران آینده ساز و قهرمانان ورزش تکواندو بهمراه مربیان و سرپرستان خود در کارگاه تاب آوری شرکت کردند . تاب آوری کیفیت و قابلیتی روانشناختی است که در حفظ و ارتقاء سلامت ،  تقویت توانش اجتماعی ، موفقیت ورزشی ، انگیزه پیشرفت و پذیرش شکست ، بسیار موثر است .

جلسه اول این کارگاه به همت کمیته روانشناسی هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه در تاریخ94/8/21 در محل تالار اجتماعات مجموعه ورزشی شهید هادیان برگزار گردید. پیش از این هم هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه کلاسهای مختلفی جهت تقویت مهارتها و  توانایی های روانشناختی ورزشکاران برگزار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه در این دوره آموزشی مباحث مرتبط در خصوص تاب آوری با هدف کسب موفقیت و سخت کوشی با بالا بردن افزایش سطح انطباق پذیری ، مقابله موفق با شرایط استرس زا و استفاده موثر و هدفمند از توانمندی تکنیکی و تاکتیکی با حضور 40 نفر از بانوان  تکواندو کار در رده های سنی نوجوانان وجوانان برگزار شد.

پریا مژگانی مسوول برگزاری دوره ضمن اشاره به سایر سرفصل های آموزشی مطرح شده افزود : راهکارها و شیوه های نوین متناسب با رشته ورزشی تکواندو جهت افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب رقابتی نیز توسط مدرس دوره ارائه شد.

در این دوره آموزشی که در سالن آموزشی شهید هادیان برگزار شد، دکتر محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری به عنوان مدرس دوره مباحث مورد نظر را تدریس و آموزش داد ایشان در بخشی از این نشست تخصصی گفت :

سرسختی ذهنی یک ساختار چند بعدی است که اغلب با عملکرد ورزشی موفق مرتبط است.

سرسختی روانی را اغلب این به عنوان یک منبع مقاومت تعریف شده است .

سرسختی روانی افراد را قادر می‌سازد تا تحت تأثیر فشار یا ناملایمات قرار نگیرند و حتی در چنین شرایطی شکوفا شوند

سرسختی روانی نشانه هایی دارد که بعضی از آنها همانند رقابت، سطوح بالای پشتکار و توانایی بهبودی و بازیابی سریع پس از شکست کاملا شناخته شده هستند

مفهوم سرسختی روانی ارتباط تنگاتنگی با مفهوم تاب آوری دارد که به تمایل به کنار آمدن با استرس و ناملایمات را یاد آورد میشود به نظر میرسد توافقی کلی وجود دارد که سخت رویی روانشناختی را یک شاخص مثبت از سلامت روان تلقی نماییم یا اگر اینگونه هم نباشد این قابلیت روانشناختی لااقل میتواند دستیابی به سلامت روان را تسهیل کند.

استرس و ناملایمات ، خستگی های مفرط و آسیب دیدگی های مزمن مخصوصا در ورزش حرفه ای وجود دارد انتظار می رود که سرسختی ذهنی باعث ارتقای تحقق پتانسیل فرد شود و به دستیابی به سلامت روان کمک کند و لااقل تاکنون هیج مطالعه ای سرسختی روانشناختی را با سلامت روانی و بهباشی متعارض یا مالف گزارش نکرده است(Neill & Dias, 2001).

 

 

کارگاه تاب آوری ورزشکاران و سرسختی روانی با تدریس دکتر محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری

سرسختی روانی یک ساختار چند بعدی است که اغلب با عملکرد ورزشی موفق مرتبط است.

پیشنهاد ما به شما

سرسختی روانی را اغلب این به عنوان یک منبع مقاومت تعریف شده است .

سرسختی روانی افراد را قادر می‌سازد تا تحت تأثیر فشار یا ناملایمات قرار نگیرند و حتی در چنین شرایطی شکوفا شوند

سرسختی روانی نشانه هایی دارد که بعضی از آنها همانند رقابت، سطوح بالای پشتکار و توانایی بهبودی و بازیابی سریع پس از شکست کاملا شناخته شده هستند

مفهوم سخت رویی روانی ارتباط تنگاتنگی با مفهوم تاب آوری دارد که به تمایل به کنار آمدن با استرس و ناملایمات را یاد آورد میشود  به نظر میرسد توافقی کلی وجود دارد که سرسختی روانشناختی را یک شاخص مثبت از سلامت روان تلقی نماییم یا اگر اینگونه هم نباشد این قابلیت روانشناختی لااقل میتواند دستیابی به سلامت روان را تسهیل کند

استرس و ناملایمات ، خستگی های مفرط و آسیب دیدگی های مزمن مخصوصا در ورزش حرفه ای وجود دارد انتظار می رود که سخت رویی روانشناختی باعث ارتقای تحقق پتانسیل فرد شود و به دستیابی به سلامت روان کمک کند و لااقل تاکنون هیج مطالعه ای سرسختی روانشناختی را با سلامت روانی و بهباشی متعارض یا مالف گزارش نکرده است(Neill & Dias, 2001).

ورزش یکی از عوامل مهم در بهبود تاب آوری است. تمرینات بدنی و ورزش در اشکال مختلف، توان فرد ورزشکار را در مقابل عوامل ناسازگار بیرونی، مقاوم می‌سازد.

تمرینات ورزشی می‌توانند بهبود تاب آوری و سلامت روانی فرد را تقویت کنند افزایش تاب آوری در ورزش با بدبینی، ناامیدی، سرزنش، استرس و اضطراب رابطه معکوس دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.