
محیط یادگیری کلاس با تاب آوری تحصیلی
محیط یادگیری کلاس با تاب آوری تحصیلی
بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری کلاس با تاب آوری تحصیلی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ادراک از محیط کلاس با تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان راهنمایی منطقه دو شهر تربت حیدریه بوده است.
تعداد۲۵۰ پسر دوره راهنمایی تحصیلی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب و در پژوهش شرکت کرده اند.
ابزارهای جمع آوری داده دو پرسشنامه استاندارد؛ ادراک از کلاس جنتری، گابل و ریزا و پرسشنامه ی تجدید نظر شده تاب آوری تحصیلی مارتین و مارش بوده است.
دادههای حاصل به کمک آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شده است.
نتایج نشان داد؛ بین ادراک از محیط کلاس و تاب آوری تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
ابعاد ادراک از کلاس؛ چالش، لذت و انتخاب (۰/۵۶) از میزان تاب آوری تحصیلی دانش آموزان راهنمایی را تبیین و پیش بینی میکند
بنایراین توصیه میشود که برای بالابردن میزان تحمل و تاب آوری دانش آموزان در برابر مشکلات تحصیلی، معلمان و دبیران مترصد بهبود ادراک دانش آموزان از کلاس به عنوان عاملی مرتبط، باشند.
ادراک از محیط و تاب آوری تحصیلی
محیط یادگیری یکی از عوامل کلیدی در فرآیند یادگیری و آموزش است و نظریهپردازانی مانند ویگوتسکی بر اهمیت تعاملات اجتماعی در این زمینه تأکید دارند.
ویگوتسکی معتقد است که کنش متقابل میان یادگیرنده و محیط اجتماعی او بسیار مهم است و رشد ذهنی کودکان به شدت به افرادی که در اطراف آنها هستند وابسته است.
تأثیر محیط یادگیری
عوامل فیزیکی
محیط فیزیکی کلاس شامل موارد زیر است:
-چیدمان: چیدمان مناسب میز و صندلیها میتواند بر تعاملات و همکاریهای گروهی تأثیر بگذارد.
– نورپردازی: نور طبیعی و مناسب میتواند تمرکز دانشآموزان را افزایش دهد.
-تجهیزات آموزشی: وجود وسایل آموزشی مدرن مانند تختهسفید و پروژکتور میتواند به جذابیت یادگیری کمک کند.
عوامل اجتماعی
جنبههای اجتماعی محیط یادگیری شامل:
-تعاملات معلم و دانشآموزان: تعامل مثبت میتواند انگیزه و اشتیاق به یادگیری را افزایش دهد.
– جو دوستانه: ایجاد یک فضای حمایتی و دوستانه برای یادگیری مؤثر است.
-فرصتهای یادگیری فعال: فراهم کردن موقعیتهایی برای همکاری و مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای گروهی اهمیت بالایی دارد.
طراحی آموزشی
برای ایجاد یک محیط یادگیری مؤثر، طراحی آموزشی باید شامل:
– تنوع و انعطافپذیری: محیط باید پاسخگوی نیازهای مختلف دانشآموزان باشد.
-فرصتهای تعامل اجتماعی: ایجاد فضاهایی برای گفتگو و تعامل بین دانشآموزان و معلمان.
– استفاده از فناوری: بهرهمندی از فناوریهای آموزشی مدرن میتواند فرآیند یادگیری را جذابتر کند.
در نهایت، یک محیط یادگیری مناسب باید به گونهای طراحی شود که نه تنها نیازهای فیزیکی، بلکه نیازهای اجتماعی و روانی دانشآموزان را نیز در نظر بگیرد تا بهترین نتایج آموزشی حاصل شود.