بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر تاب آوری

0

بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی به روش درونگردی جذب و انطباق بر تاب آوری و پرخاشگری در دختران نوجوان موضوع اصلی این تحقیق بوده است

مقدمه: ناتوانی در کنترل و مهار پرخاشگری و فقدان تاب آوری از موضوعاتی است که نوجوانان با آن درگیرند.

برای پاسخ به این نیاز آموزش هوش هیجانی به روش درونگردی جذب و انطباق به آنها ارائه گردید.

 

روش: در این پژوهش از طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. ۳۰ نفر از دانش آموزان دختر نوجوان به صورت تصادفی و خوشه‏ ای چندمرحله‏ ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.

افراد گروه آزمایش تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. قبل و بعد از آموزش و ۱۰ هفته بعد از اتمام آموزش پرسشنامه پرخاشگری «باس و پری » و مقیاس تاب آوری «کونر و دیویدسون » اجرا شد. نتایج: داده‏ ها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.

نتایج نشان داد که میزان پرخاشگری کلی و نیز تمام مؤلفه‏ های آن در گروه آزمایشی کاهش یافته است که تا زمان پیگیری نیز ادامه داشت.

میزان تاب‏ آوری نیز افزایش داشت. به نظر می‏رسد آموزش هوش هیجانی به روش درونگردی جذب و انطباق برای کاهش پرخاشگری و افزایش تاب آوری در نوجوانان مفید است

از این رو می‏توان این آموزش را در مدارس و دیگر مراکز آموزشی جهت ارتقای سطح تاب آوری و نیز کاهش پرخاشگری به کار برد. نمونه ‏های بزرگتر و متنوع‏ تر به فهم بهتر سودمندی این شیوه مداخله کمک خواهد کرد.

 

 

بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی به روش درونگردی جذب و انطباق بر تاب آوری و پرخاشگری در دختران نوجوان

 

بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی به روش درونگردی جذب و انطباق بر تاب آوری و پرخاشگری در دختران نوجوان

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.