بررسی نقش سرمایه معنوی بر تاب آوری سازمانی

0

وی و بررسی نقش سرمایه معنوی بر تاب آوری سازمانی، با تاکید بر میانجی گری جو اخلاقی

امروزه سازمان‏ها با چالش‏های زیادی روبه رو هستند و توانایی تاب آوری سازمان برای مقابله با تغییر، از طریق تجدید پیوسته عملیات کسب وکار، از انحلال سازمان جلوگیری می کند. در پژوهش حاضر تلاش شد نقش متغیرهای جنسیت، جو اخلاقی، و سرمایه معنوی در تا‏ب ‏آوری سازمانی مطالعه شود.

 

این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است.

جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان معاونت‏های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران و نمونه آماری شامل ۱۰۲ نفر از کارکنان بود.

ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه استاندارد، حاوی ۶۶ سوال، بود. همچنین، برای تجزیه وتحلیل داده‏های تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری بر اساس نرم‏افزار ‏Smart‏-PLS استفاده شد.

یافته‏ های تحقیق حاکی از آن است که سرمایه معنوی بر تاب ‏آوری سازمانی تاثیر مثبت و معنادار دارد و این تاثیر از طریق متغیر جنسیت تعدیل می‏شود.

افزون بر این، سرمایه معنوی بر جو اخلاقی تاثیر مستقیم و معنا‏دار دارد و با بهبود جو اخلاقی حاکم بر سازمان تا‏ب‏ آوری سازمانی افزایش می‏یابد.

از این طریق می‏توان دریافت جو اخلاقی کاری در بهبود تاب ‏آوری سازمانی از طریق سرمایه معنوی نقشی میانجی دارد.

 

بررسی نقش سرمایه معنوی بر تاب آوری سازمانی، با تاکید بر میانجی گری جو اخلاقی

 

بررسی نقش سرمایه معنوی بر تاب آوری سازمانیبنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری

سرمایه معنوی و تاب آوری : سرمایه معنوی حافظ روح انسان است سرمایه معنوی به منابع درونی افراد اشاره دارد که از باورها، اعمال و ارتباطات معنوی آنها سرچشمه می گیرد. این شامل ارزش ها، باورها و حس هدفمندی است که از معنویت یا مذهب به دست می آید.

این سرمایه با هوش معنوی، تأکید بر دیدگاههای ارزش‌محور، نگرانی های عام المنفعه و جهانی، شفقت، تفکر بلندمدت،  تاب آوری، و توانایی عمل از عمیق‌ترین اعتقادات فرد مرتبط است.

در زمینه تجارت و جامعه، سرمایه معنوی جایگزینی برای سرمایه داری سنتی ارائه می دهد که بر فرهنگ مبتنی بر ارزش تاکید دارد که به نفع همه ذینفعان است و روح انسان را حفظ می کند.
تحقیقات نشان می دهد که سرمایه معنوی نقش مهمی در افزایش تاب آوری، به ویژه در شرایط چالش برانگیز دارد سرمایه معنوی به عنوان یک عامل محافظتی عمل می کند و به افراد در مقابله با ناملایمات کمک می کند و تاب آوری در زمینه های های مختلف را مانند رفاه شخصی، محل کار، تلاش های کارآفرینی و محیط های اجتماعی تقویت می کند.
با استفاده از منابع معنوی مانند ایمان، معناسازی، حمایت جامعه و احساس هدف، افراد می توانند بهتر مشکلات را پشت سر بگذارند و به طور موثر ناملایمات را سپری کنند

سرمایه معنوی با سایر انواع سرمایه متفاوت است زیرا منابع درونی ناشی از باورها، ارزش ها و ارتباطات معنوی فرد را در بر می گیرد.

اندازه‌گیری سرمایه معنوی با هدف جذب منابع درونی ناشی از باورها و عملکردهای معنوی افراد است که به تاب آوری ،  رفاه و فرآیندهای تصمیم‌گیری کمک می‌کند.
سازمان‌ها می‌توانند فرهنگی ایجاد کنند که تاب‌آوری را تقویت کند، رضایت شغلی را افزایش دهد و تعهد سازمانی را ارتقا دهد. تحقیقات نشان می دهد که سرمایه معنوی در محیط کار می تواند منجر به بهبود وحدت کارکنان و انسجام سازمانی، عملکرد شغلی و توسعه پایدار میشود .

برای توسعه سرمایه معنوی، باید بر پرورش باورها، ارزش ها و گرایش هایی تمرکز کرد که رفتار اجتماعی، سازمانی و فردی را به سمت اهداف و ارزش های بالاتر سوق می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.