اهمیت تاب آوری در غیر قابل پیش بینی بودن زندگی است

سارا حق بین مترجم و نویسنده خانه تاب آوری

0

اهمیت تاب آوری در غیر قابل پیش بینی بودن زندگی است مشکلات ورویدادهای در تعدد و تنوع فروان میتواند تاب آوری روانی و ظرفیت های روانی آدمی را به چالش بکشد کما اینکه سوگ و سوانح و تصافادت شکست های عشقی و  بیماریهای سخت درمان افراد مبتلا را با مساله تحلیل اعتماد بنفس روبرو خواهد کرد اعتماد به نفس پیش‌بینی کننده و پشتیبان موثر است.

هنگامی که تغییرات بزرگ زندگی از راه میرسند ، بهتراست مشاوری کارآمد را کنار خود داشته باشیم ویا از خدمات کوچینگ تاب آوری برخوردار باشیم ما به حمایت افراد متخصص نیازمند هستیم این در ادوار مختلف زندگی میتواند شامل مربی و معلم و یا منتور و کوچ و همچنین مشاور و روانشناس باشد
غیر منتظره بودن یک رویداد میتواند تاب آوری روانی و ظرفیت های عاطفی ما را به چالش بکشد ماهیت غیر قابل پیش بینی بودن زندگی زیبایی و اهمیت تاب آوری را یاد آور میشود .

برای معرفی خود به افراد جدید در یک رویداد، درخواست برای ارتقاء شغلی یا رفتن به باشگاه یا کلاس برای اولین بار، اعتماد به نفس لازم است. افزایش اعتماد به نفس ما را موفق‌تر می‌کند، سلامت ما را بهبود می‌بخشد و شادی ما را افزایش می‌دهد. اعتماد به نفس یک جز کلیدی در رشد ذهنی قوی و توانایی و تاب آوری ماست . خوشبختانه چندین استراتژی می‌تواند به شما کمک کند تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید که هم اکنون بر چند عنوان آن مروری خواهیم داشت .

از مقایسه خود با دیگران دست بردارید.

همه ما گاهی خود را با دیگران مقایسه می‌کنیم اما سنجش خود با دیگران، اعتماد به نفس را به سرعت از بین می‌برد. تحقیقات نشان می‌دهد هر چه افراد حسادت بیشتری را هنگام مقایسه تجربه کنند، احساس بدتری نسبت به خود خواهند داشت. به زمانی که فکر می‌کنید دیگران یا بالاتر از شما هستند یا به نوعی پایین‌تر، توجه کنید. به جای اینکه به آنها به عنوان رقبای خود نگاه کنید، آنها را صاحب نظر در نظر بگیرید. کسی که به نظر می‌رسد موفق است ممکن است اطلاعات، مهارت‌ها یا منابعی داشته باشد که می‌توانید از آنها یاد بگیرید. هدفتان این باشد که از دیروزتان بهتر شوید، نه از دیگری.

 

حد و مرز داشته باشید.

وقتی احساس می‌کنید کنترلی بر رفتار دیگران ندارید، غیرممکن است که احساس عدم اعتماد به نفس نداشته باشید. زمانی که شما مرزهای سالمی را با دیگران مشخص کنید، خواهید دید که شما مسئول تحمل کدام رفتارها هستید و کدام رفتارها در اختیار شما نیست. ایجاد مرز می‌تواند به احساس کنترل بیشتر و در نتیجه بهبود ایمنی روانی کمک کند. به کارهایی که نمی‌خواهید انجام دهید، نه بگویید. وقتی کسی از خط‌های شما عبور کرد با او صحبت کنید و انتظارات خود را روشن کنید.

 

مراقب بدن خود باشید.

وقتی به درستی با بدن خود رفتار نمی‌کنید، داشتن احساس خوب نسبت به خودتان سخت است. وقتی مراقبت از خود را در اولویت قرار می‌دهید، کاری عالی برای بدن و ذهن خود انجام می‌دهید مانند تغذیه سالم، ورزش، مدیتیشن و خواب کافی، همگی کلیدهایی هستند که به شما کمک می‌کنند بهترین احساس را داشته باشید و اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کنند.
با افراد مثبت وقت بگذرانید. اطرافیان شما بر احساس شما نسبت به خودتان تاثیر زیادی دارند. اگر افراد قضاوت‌کننده یا انتقادی شما را احاطه کنند، بر قدرت ذهنی شما تأثیر می‌گذارد. با این حال، اگر با افرادی تعامل دارید که می‌توانند دیگران را تشویق کنند و از یکدیگر حمایت کنند، احساس بسیار بهتری خواهید داشت. بنابراین به افرادی که انتخاب می‌کنید با آن‌ها محاصره شوید، توجه زیادی داشته باشید و از کاهش یا حذف تماس خود با برخی افراد نترسید. بر ایجاد روابط سالم‌تر با افراد مثبت زندگی خود تمرکز کنید.

 

خودگویی منفی را در خود مدیریت کنید.

وقتی با خودتان منفی صحبت می‌کنید، اعتماد به نفس خود را کاهش می‌دهید و ناخودآگاه این ایده را می‌پذیرید که برخی چیزها خیلی سخت هستند یا نمی توانید از عهده آن برآیید. حال فیلمنامه را با کمی خودگویی مهربانانه ورق بزنید. برای مثال:

به جای «من نمی‌توانم با این کار کنار بیایم»، «من می‌توانم این کار را انجام دهم» را امتحان کنید.
به جای اینکه «من نمی‌توانم هیچ کاری را درست انجام دهم»، «دفعه بعد می‌توانم بهتر انجام دهم» را بگویید.

 

طوری رفتار کنید که انگار اعتماد به نفس دارید.

گاهی اوقات بهترین راه برای تغییر احساسات این است که ابتدا رفتار خود را تغییر دهید. از خود بپرسید اگر اعتماد به نفس داشتید چه کار می کردید. آیا در کلاسی ثبت‌نام می‌کردید؟ به شهر جدیدی نقل مکان می‌کردید؟ با فرد خاصی معاشرت می‌کردید؟ هیمن حالا آنها را انجام دهید.

سارا حق بین مترجم و نویسنده خانه تاب آوری در خاتمه این مطلب اضافه میکند اهمیت تاب آوری در آن است که ما را در مواجهه موفق با وقایع و رویدادهای که میتواندتوانایی و سلامت روانی ما را به چالش بکشد نمود پیدا میکند.

 

 

اهمیت تاب آوری در غیر قابل پیش بینی بودن زندگی است

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.