آموزش تاب آوری برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری

0

سلامت روان و کیفیت زندگی از طریق برنامه آموزش تاب آوری برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری

پژوهش حاضر باهدف اثر بخشی آموزش تاب آوری بر ارتقای کیفیت زندگی و سلامت روان مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهرستان بهشهر در سال ۹۱ انجام شد.

روش تحقیق، آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، نمونه ای با حجم ۵۰ نفر از میان مادرانی که در مرکز اختلال های یادگیری در سطح مدارس شهرستان بهشهر بودند، انتخاب شد که نیمی از آن ها در گروه آزمایش و نیمی دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند.

ابزارهای مورداستفاده عبارت اند از: پرسشنامه تاب آوری ۲۵ سؤالی کانر و دیویدسون (۲۰۰۳)، پرسشنامه سلامت روان ۲۸ سؤالی گلدبرگ (۱۹۷۲) و پرسشنامه کیفیت زندگی ۳۶ سؤالی ویر و شربورن (۱۹۹۲). داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معنا داری (p<0.01) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نشان دادند که میانگین کیفیت زندگی و سلامت روان مادرانی که تحت آموزش قرار گرفتند، از مادرانی که تحت این آموزش قرار نگرفتند، در پس آزمون و آزمون پیگیری بیشتر بود.

نتایج نشان داد که این برنامه بر ارتقای کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری، اثرگذاراست

این برنامه بر ارتقای سلامت روان مادران کودکان دارای اختلال یادگیری اثر معنی داری دارد. لذا استفاده از این برنامه برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری توصیه می شود.

 

ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی از طریق برنامه آموزش تاب آوری برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری

 

 

ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی از طریق برنامه آموزش تاب آوری برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری

 

اختلال یادگیری به مجموعه‌ای از مشکلات اشاره دارد که بر توانایی فرد در یادگیری و کسب مهارت‌های تحصیلی تأثیر می‌گذارد. این اختلالات معمولاً در زمینه‌هایی نظیر خواندن، نوشتن و ریاضیات بروز می‌کنند و می‌توانند باعث ایجاد چالش‌هایی در عملکرد تحصیلی و اجتماعی فرد شوند.

انواع اختلالات یادگیری

1.اختلال خواندن (دیسلکسیا): این اختلال باعث دشواری در شناسایی کلمات، خواندن روان و درک متن می‌شود.
2.اختلال نوشتن (دیسگرافی): افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در نوشتن، سازماندهی افکار و استفاده از دستور زبان مشکل داشته باشند.
3.اختلال ریاضی (دیسکلکولیا): این اختلال بر توانایی فرد در درک مفاهیم ریاضی و انجام محاسبات تأثیر می‌گذارد.

 

علل اختلالات یادگیری می‌تواند ژنتیکی، محیطی یا ترکیبی از هر دو باشد. تشخیص زودهنگام و مداخلات آموزشی مناسب، مانند تدریس ویژه و استفاده از تکنیک‌های یادگیری جایگزین، می‌تواند به بهبود عملکرد فرد کمک کند. حمایت خانواده و معلمان نیز نقش مهمی در فرآیند یادگیری دارد.

ارسال یک پاسخ