
اثربخشی استعاره درمانی بر رضایت از مدرسه و تابآوری
اثربخشی استعاره درمانی گروهی بر رضایت از مدرسه و تابآوری دانش آموزان دارای اُفت تحصیلی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استعاره درمانی بر رضایت از مدرسه و تاب آوری دانش آموزان با افت عملکرد تحصیلی دوره دوم متوسطه شهرستان لنجان در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ انجام گرفت.
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای عملکرد تحصیلی ضعیف در سال مذکور بود که ۳۰ دانش آموز پسر بهصورت نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی(۱۵نفر) و کنترل(۱۵نفر) گمارده شدند.
روش پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود.
مداخلات استعاره درمانی به مدت ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای طی ۲ جلسه در هفته بر روی آزمودنی های گروه آزمایش انجام گرفت.
ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضایت تحصیلی هوبنر(۱۹۹۴) و تاب آوری کانر و دیویدسون(۲۰۰۳) بود. دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شد.
تحلیل داده های پژوهش نشان داد که مداخله آموزش مبتنی بر استعاره درمانی در دو متغیر رضایت از مدرسه و تاب آوری منجر به افزایش معنادار عملکرد در گروههای آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون گردید.
آموزش مبتنی بر رویکرد استعاره درمانی بر رضایت نحصیلی و تاب آوری به ترتیب ۹۲ و ۸۴ درصد واریانس تغییرات را تبیین نمود.
متغیر مستقل در این مرحله بر خرده مقیاس های متغیر تاب آوری شامل شایستگی و استحکام شخصی، اعتماد به غرایز شخصی و تحمل عواطف منفی، پذیرش مثبت عواطف و روابط ایمن، کنترل و تاثیرات معنوی به ترتیب ۵۹، ۷۷، ۸۴، ۷۷ و ۵۸ درصد از تغییرات متغیرهای وابسته را تبیین نمود (۰۵/۰(P<.
اثربخشی استعاره درمانی گروهی بر رضایت از مدرسه و تابآوری دانش آموزان دارای اُفت تحصیلی
استعاره درمانی (Metaphor Therapy) به عنوان یک تکنیک درمانی غیرمستقیم و خلاقانه، از استعارهها برای تسهیل فرآیندهای شناختی و عاطفی بیماران استفاده میکند. این روش به درمانگران این امکان را میدهد که با ایجاد تصاویری ذهنی، به بیماران کمک کنند تا احساسات و تجربیات خود را بهتر درک کنند و تغییرات مثبتی در رفتار و نگرش خود ایجاد نمایند.
استعاره درمانی یک روش نوین در رواندرمانی است که به استفاده از استعارهها به عنوان ابزارهایی برای تسهیل فرآیند درمان و تغییر در بیماران میپردازد. این تکنیک به درمانگران کمک میکند تا مفاهیم پیچیده و احساسات را به شیوهای غیرمستقیم و قابل فهم برای بیماران بیان کنند. استعارهها میتوانند به ایجاد بینشهای جدید و تغییر در الگوهای فکری و رفتاری کمک کنند.
تعریف استعاره درمانی
استعاره درمانی، به معنای استفاده از تصاویر و عبارات غیرمستقیم در جلسات درمانی است که میتواند احساسات و تجربیات بیمار را بهتر منتقل کند. این روش به ویژه در مواقعی که بیمار با مشکلات عاطفی یا شناختی مواجه است، مؤثر واقع میشود. به عنوان مثال، درمانگر ممکن است از استعارهای مانند “تنهایی مانند یک جزیره” برای توصیف احساس تنهایی بیمار استفاده کند.
تحقیقات نشان دادهاند که استعارهها میتوانند در فرآیندهای تغییر در مشاوره و رواندرمانی نقش مهمی ایفا کنند.
این روش به عنوان یک ابزار شناختی، به بیماران کمک میکند تا با تکرار و تجربه، مفاهیم جدید را در ذهن خود نهادینه کنند
استعارهها میتوانند مقاومت بیماران را کاهش دهند و فرآیند درمان را تسهیل کنند؛ زیرا آنها به طور غیرمستقیم بر روی تفکر بیماران تأثیر میگذارند و امکان تجزیه و تحلیل انتقادی را کاهش میدهند.
استعاره درمانی نه تنها یک تکنیک زبانی است، بلکه ابزاری قدرتمند برای تغییرات شناختی و عاطفی در بیماران محسوب میشود که میتواند به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک کند.