اثربخشی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر تاب آوری

0

اثربخشی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر خوداثرمندی اجتماعی و تاب آوری

این پژوهش به ­منظور اثربخشی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری معتادان گمنام انجام پذیرفته است.

روش: این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بوده که با استفاده از پرسشنامه خود کارآمدی اجتماعی گادیانو و هربرت و تاب­ آوری کانرو و دیویدسون ۳۰ نفر از معتادان گمنام که خودکارآمدی اجتماعی و تاب ­آوری پایینی داشتند،

به­ طور تصادفی انتخاب و به­طور داوطلبانه در دوگروه آزمایشی (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایگزین شدند. گروه ­آزمایشی۱۰ جلسه، هفته ­ای یک جلسه، مهارت تفکر انتقادی را آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد.

پس از آموزش، مجدداً خودکارآمدی اجتماعی و تاب­ آوری هر دوگروه، مورد اندازه ­گیری قرار گرفت.

یافته: از تحلیل کوواریانس یک طرفه (آنکوا) برای تحلیل داده­ ها استفاده شد. نتایج نشان داد، F به دست آمده در خود کارآمدی اجتماعی (۹۶/۳۷) و تاب ­آوری (۶۹/۳۲) درسطح بین گروه آزمایشی و کنترل ۰۰۰۱/۰>P معنی ­دار می­باشد.

به عبارت دیگر، آموزش گروهی تفکر انتقادی موجب افزایش خود کارآمدی اجتماعی و تاب­ آوری معتادان گمنام شده است.

نتیجه ­گیری: این مطالعه، اهمیت روش آموزش تفکر انتقادی را در افزایش خود کارآمدی اجتماعی و تاب­ آوری معتادان گمنام نشان می­ دهد. یافته ­های این پژوهش با یافته­ های سایر پژوهش همسوئی دارد. همه این تحقیقات نشان می­ دهند، با افزایش تفکر انتقادی می­ توان موجبات خود کارآمدی اجتماعی و تاب­ آوری بالا را فراهم ساخت.

 

تاب آوری ، تفکر انتقادی و معتادان گمنام

 اثربخشی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر خوداثرمندی اجتماعی و تاب آوری home of resiliency 12

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.