
اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی بر تاب آوری
اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر تاب آوری و میزان قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری
هدف: از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی مبتنی برمدل فلنر بر تابآوری و میزان قربانی شدن دانشآموزان قربانی قلدری بود.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون وگروه گواه بود.
جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر قربانی قلدری در مدرسه بود که در پایه هفتم و هشتم دوره اول مقطع متوسطه شهر تهران مشغول به تحصیل بودند.
ابتدا به صورت نمونه گیری تصادفی خوشهای سه مدرسه از جامعه انتخاب شدند و سپس به صورت هدفمند پس از غربالگری کلیه دانشآموزان پایه هفتم و هشتم آن مدارس با استفاده از مقیاس قربانی قلدی و نظر معاونین مدرسه و معلمانء ۴۰ نفراز بین آنها انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (n=20) وگواه (n=20)جایگزین شدند.
برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای قربانی قلدری کالیفرنیا و تابآوری کانر و دیویدسون استفاده شد. آموزش کفایت اجتماعی برای گروه آزمایش در ۱۲ جلسه به مدت شش هفته ارائه گردید.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری حاکی از اثربخش بودن آموزش کفایت اجتماعی مبتنی برمدل چهاربعدی فلنر برافزایش تابآوری و کاهش میزان قربانی شدن دانشآموزان قربانی قلدری بود (P>0/01).
نتیجه گیری: این نتایج نشان میدهد که آموزش کفایت اجتماعی مبتنی برمدل فلنر میتواند برای کاهش قربانی قلدری در دانشآموزان به کار رود.
اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر
بر تاب آوری و میزان قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری
آموزش کفایت اجتماعی به عنوان یک رویکرد آموزشی در بهبود رفتارهای اجتماعی و سازگاری افراد، به ویژه در کودکان و نوجوانان، مورد توجه قرار گرفته است. این آموزش میتواند شامل مهارتهای شناختی، رفتاری و هیجانی باشد که به افراد کمک میکند تا در تعاملات اجتماعی خود موفقتر عمل کنند.
یک جامعه که کفایت اجتماعی را در اختیار دارد، بهترین شرایط را برای توسعه تاب آوری ایجاد میکند. زیرا، افراد و گروههایی که نیازهای بنیادی خود را برآورده دارند، بیشتر قابلیت تحمل و مقاومت در برابر چالشهای اجتماعی، اقتصادی یا محیطی را خواهند داشت.
در جوامعی که کفایت اجتماعی ضعیف است، افراد به دلیل عدم دسترسی به منابع و پشتیبانی لازم، در برابر تنشها و بحرانها بیشتر آسیبپذیر خواهند بود. بنابراین، تقویت کفایت اجتماعی میتواند به عنوان یک استراتژی مؤثر برای افزایش تاب آوری جامعه عمل کند. این موضوع نشان میدهد که سرمایهگذاری در سیاستهای اجتماعی و اقتصادی منصفانه، مستقیماً به تقویت تاب آوری جوامع کمک میکند.
مفاهیم کلیدی در آموزش کفایت اجتماعی
– کفایت اجتماعی: توانایی فرد برای تعامل مؤثر با دیگران و مدیریت روابط اجتماعی به شیوهای سازگارانه.
– رفتارهای جامعه پسند: اقداماتی که به نفع دیگران انجام میشود و نشاندهنده همدلی و همکاری است.
روشهای آموزش کفایت اجتماعی
1. برنامههای مداخلاتی: این برنامهها معمولاً شامل جلسات آموزشی هستند که در آنها مهارتهای مختلف اجتماعی آموزش داده میشود.
– مدل فلنر: یکی از مدلهای مورد استفاده برای آموزش کفایت اجتماعی که بر سازگاری اجتماعی تأکید دارد.
-نظریه ذهن: آموزشهایی که به کودکان کمک میکند تا احساسات و افکار دیگران را درک کنند، که موجب بهبود کفایت اجتماعی و خویشتنداری در آنها میشود.
2. جلسات آموزشی: معمولاً شامل 10 تا 12 جلسه است که در آنها موضوعاتی مانند:
– آگاهی از هیجانات
– مهارتهای ارتباطی
– مدیریت روابط بین فردی
– همدلی و مسئولیتپذیری آموزش داده میشود.
آموزش کفایت اجتماعی یک ابزار مؤثر برای ارتقاء مهارتهای اجتماعی و بهبود روابط بین فردی است. با توجه به نتایج مثبت حاصل از پژوهشها، این نوع آموزشها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند تا بتوانند به توسعه رفتارهای مثبت در کودکان و نوجوانان کمک کنند.