اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تاب آوری
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تاب آوری و خودکارآمدی تمرینی ورزشکاران نوجوان
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تابآوری و خودکارآمدی تمرینی در ورزشکاران نوجوان بود.
این منظور، ۳۰ ورزشکار نوجوان (شهر گرگان) بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه ۱۵ نفر) جای گرفتند.
دوره آزمایشی متشکل از ۱۲ جلسۀ ۹۰ دقیقهای آموزش مهارتهای ارتباطی بود که به مدت چهار هفته به طول انجامید.
اندازهگیریها در پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از مقیاس تاب آوری کونور و داویتسون (۲۰۰۳) و مقیاس خودکارآمدی باندورا (۱۹۹۷) انجام شد و دادههای حاصله با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان ۹۵ درصد تحلیل شدند.
نتایج پژوهش نشان داد که پس از کنترل سطوح پیشآزمون، نمرههای تابآوری و خودکارآمدی تمرینی در گروه آزمایشی به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل قرار دارد.
براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش مهارتهای ارتباطی، روش موثری برای افزایش تابآوری و خودکارآمدی تمرینی در ورزشکاران نوجوان میباشد.
«مهارت های ارتباطی» (Communications Skills) مجموعهای از فعالیتها هستند که کیفیت عملکرد شما را در رفتارهای عمومی و اجتماعی افزایش میدهند. در طول روز شما مدام پیامهای گوناگونی را میگیرید و میفرستید. اما مهارت های ارتباطی موفق فراتر از اشتراکگذاری اطلاعات هستند. آنچه در این مهارت اهمیت دارد درک احساسات پشت هر پیام است.