اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر تاب آوری و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز که در سال ۹۷-۱۳۹۶ مشغول تحصیل بودند، انجام گرفت موضع اصلی این پژوهش بوده است
طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.
جامعه این پژوهش دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز و نمونه آماری آن شامل ۶۰ نفر از دانش آموزان دارای اهمال کاری تحصیلی بالا بودند که از طریق مطالعه مقدماتی و سرندکردن و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند.
دانش آموزان نمونه آماری با استفاده از روش جایگزینی هدفمند به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.
گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه در جلسه های آموزشی راهبردهای خودگردان فراشناختی شرکت کرد و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد
ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از «مقیاس تاب آوری تحصیلی» (ساموئلز و وو، ۲۰۰۹) و «مقیاس اهمال کاری نسخه دانش آموز» (سولومون و راثبلوم، ۱۹۸۴). برای تحلیل داده ها از«تحلیل کوواریانس چندمتغیره» استفاده شد.
نتایج نشان دادند که آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی موجب افزایش و بهبود تاب آوری تحصیلی و کاهش اهمال کاری تحصیلی شده است.
به علاوه با آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی می توان برنامه هایی برای بهبود و افزایش تاب آوری و کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان تدارک دید.
این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمان، مربیان و مشاوران مدرسه است و می توانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانش آموزان استفاده کنند.
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی
بر تاب آوری و اهمال کاری تحصیلی
بنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری یادگیری خودراهبر فراشناختی شامل توانایی تفکر در مورد فرآیندهای تفکر خود، نظارت و کنترل فعالیت های ذهنی و تأمل در راهبردها و نتایج یادگیری است
یادگیری خود راهبر دانشآموزان را قادر میسازد تا مسئولیت یادگیری، برنامهریزی، نظارت، ارزیابی و تنظیم استراتژیهای یادگیری خود را در صورت لزوم بر عهده بگیرند.
این رویکرد توانایی دانش آموزان را افزایش می دهد تا فراگیران مستقل و متفکری باشند و بتوانند دانش، مهارت ها و پیشرفت یادگیری خود را ارزیابی کنند و در نهایت منجر به موفقیت تحصیلی و آموزش عملی آنلاین موثر می شود.