اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان

0

اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر تاب آوری و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز که در سال ۹۷-۱۳۹۶ مشغول تحصیل بودند، انجام گرفت موضع اصلی این پژوهش بوده است

طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.

جامعه این پژوهش دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز و نمونه آماری آن شامل ۶۰ نفر از دانش آموزان دارای اهمال کاری تحصیلی بالا بودند که از طریق مطالعه مقدماتی و سرندکردن و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند.

دانش آموزان نمونه آماری با استفاده از روش جایگزینی هدفمند به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.

گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه در جلسه های آموزشی راهبردهای خودگردان فراشناختی شرکت کرد و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد

ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از «مقیاس تاب آوری تحصیلی» (ساموئلز و وو، ۲۰۰۹) و «مقیاس اهمال کاری نسخه دانش آموز» (سولومون و راثبلوم، ۱۹۸۴). برای تحلیل داده ها از«تحلیل کوواریانس چندمتغیره» استفاده شد.

 

نتایج نشان دادند که آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی موجب افزایش و بهبود تاب آوری تحصیلی و کاهش اهمال کاری تحصیلی شده است.
به علاوه با آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی می توان برنامه هایی برای بهبود و افزایش تاب آوری و کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان تدارک دید.
این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمان، مربیان و مشاوران مدرسه است و می توانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانش آموزان استفاده کنند.

 

اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی
بر تاب آوری و اهمال کاری تحصیلی

 

اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر تاب آوری اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر تاب آوری و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز

بنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری راهبردهای یادگیری خودگردان به فرآیندهایی اطلاق می‌شود که در آن فراگیران به طور فعال و مستقل، افکار، احساسات و رفتارهای خود را برای دستیابی به اهداف یادگیری هدایت می‌کنند.

این نوع یادگیری شامل استفاده از مهارت‌های شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در موقعیت‌های مختلف به طور مؤثر عمل کنند.

انواع راهبردهای یادگیری خودگردان

1. راهبردهای شناختی:
– تکرار و مرور: تکرار اطلاعات برای تثبیت آن‌ها در حافظه.
– بسط و گسترش: گسترش اطلاعات یادگرفته شده از طریق ارتباط دادن آن‌ها با دانش قبلی.
– سازماندهی: دسته‌بندی اطلاعات برای تسهیل یادگیری.

2. راهبردهای فراشناختی:
– برنامه‌ریزی: تعیین اهداف و استراتژی‌های مناسب برای یادگیری.
– کنترل و نظارت : ارزیابی پیشرفت و اصلاح استراتژی‌ها در صورت نیاز.
– نظم‌دهی: مدیریت زمان و محیط مطالعه.

3. راهبردهای مدیریت منابع:
– استفاده از منابع موجود مانند همسالان و معلمان برای حل مسائل.

مزایای یادگیری خودگردان

– افزایش سرزندگی تحصیلی: آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان می‌تواند به افزایش انگیزه و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان کمک کند، به ویژه در میان دانش‌آموزان اهمالکار.
– بهبود مهارت حل مسئله: این آموزش‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و تحصیلی خود بهتر عمل کنند و راه‌حل‌های مؤثرتری ارائه دهند.
– کاهش فرسودگی تحصیلی: آموزش این راهبردها می‌تواند منجر به کاهش خستگی، بدبینی و ناکارآمدی تحصیلی شود.

 

راهبردهای یادگیری خودگردان نه تنها به تقویت مهارت‌های فردی دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی انگیزه، عملکرد تحصیلی و توانایی حل مسائل آن‌ها داشته باشد. این رویکرد آموزشی نیازمند توجه ویژه معلمان و برنامه‌ریزان آموزشی برای پیاده‌سازی مؤثر در کلاس‌های درس است.

 

یادگیری خودراهبر فراشناختی شامل توانایی تفکر در مورد فرآیندهای تفکر خود، نظارت و کنترل فعالیت های ذهنی و تأمل در راهبردها و نتایج یادگیری است

یادگیری خود راهبر دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا مسئولیت یادگیری، برنامه‌ریزی، نظارت، ارزیابی و تنظیم استراتژی‌های یادگیری خود را در صورت لزوم بر عهده بگیرند.

این رویکرد توانایی دانش آموزان را افزایش می دهد تا فراگیران مستقل و متفکری باشند و بتوانند دانش، مهارت ها و پیشرفت یادگیری خود را ارزیابی کنند و در نهایت منجر به موفقیت تحصیلی و آموزش عملی آنلاین موثر می شود.

 

 

ارسال یک پاسخ