اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری

0

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری در بیماران وابسته به شیشه شهر دزفول

آثار و نتایج زیانبار و مخرب فردی، اجتماعی و فرهنگی وابستگی و اعتیاد به شیشه سبب شده است تا کادر درمانی جامعه برای پیشگیری، ترک و جلوگیری از عود مصرف این ماده مخدر اقدام کنند.

هدف این پژوهش اثربخشی آموزش ذهن ­آگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و تاب­ آوری در بیماران وابسته به شیشه شهر دزفول می­باشد.

روش کار: مطالعه حاضر یک تحقیق نیمه ­تجربی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه کنترل می­باشد.

جامعه آماری شامل کلیه مردان وابسته به شیشه شهر دزفول بود.

نمونـه پـژوهش شامل ۳۴ آزمـودنی بـود که به صورت تصادفی ساده از بین افرادی که در تابستان ۹۶ به کمپ ترک اعتیاد تحت نظر بهزیستی شهرستان دزفول مراجعـه کرده بودند، انتخاب شدند و به گونه­ی تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه ۱۷ نفر) گمارده شدند.

گروه آزمایش ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه­ ای آموزش ذهن­ آگاهی دریافت کردند و گروه کنترل مداخله ­ای دریافت نکردند.

گروه­ها پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی گادیانو و هربرت و مقیاس تاب ­آوری کانر و دیویدسون را به عنوان پیش­ آزمون و پس­ آزمون تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-21 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره  (MANCOVA)انجام شد.

یافته ها: یافته ها نشان داد در مرحله پس­ آزمون بین میانگین خودکارآمدی اجتماعی و تاب­ آوری گروه­های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت.

به عبارت دیگر آموزش ذهن­ آگاهی باعث افزایش خودکارآمدی اجتماعی و تاب­ آوری در بیماران وابسته به شیشه شهر دزفول شد (۰/۰۰۱P<).

 

نتیجه گیری: ارائه آموزش ذهن­ آگاهی بیماران را به نقاط ضعف و قوت خود و کاستن از ضعف­ های خود آگاه می­کند.

لذا با توجه به تأثیر آموزش ذهن­ آگاهی بر افزایش خودکارآمدی اجتماعی و تاب­ آوری در بیماران وابسته به شیشه توصیه می ­شود

مشاوران، درمانگران و روانشناسان بالینی از روش مذکور برای افزایش خودکارآمدی اجتماعی و تاب­ آوری در این افراد استفاده کنند.

 

 

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری در بیماران وابسته به شیشه شهر دزفول

 

 

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری در بیماران وابسته به شیشه شهر دزفول آثار و نتایج زیانبار و مخرب فردی، اجتماعی و فرهنگی وابستگی و اعتیاد به شیشه سبب شده است تا کادر درمانی جامعه برای پیشگیری، ترک و جلوگیری از عود مصرف این ماده مخدر اقدام کنند.

ذهن آگاهی و تاب آوری به طور تنگاتنگی در هم تنیده شده اند روشهای مختلف ذهن آگاهی به توسعه تاب آوری کمک می کند.

تاب آوری عبور موفقیت آمیز از رویدادهای نامطلوب و مقابله موثر با چالش ها است.

ذهن آگاهی، که نام دیگرش آگاهی و توجه آگاهانه و عمدی از لحظه حال است،می‌تواند تاب‌آوری را با ارتقای خودآگاهی، کاهش استرس، و کمک به افراد برای تنظیم و مدیریت احساسات خود در هنگام مواجهه با مشکلات افزایش دهد.

تحقیقات نشان داده است که شیوه‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی، مانند کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBSR)، مدیتیشن ذهن‌آگاهی، مدیتیشن اسکن بدن، و تکنیک‌های زمینه‌سازی مانند تکنیک 5-4-3-2-1، می‌توانند به توسعه تاب آوری کمک کنند.

 ذهن آگاهی می تواند به افراد کمک کند تا با استرس مقابله کنند، احساسات را تنظیم کنند، و با سیم کشی مجدد مغز برای عملکرد متفاوت، بهزیستی کلی را بهبود بخشند.

ذهن آگاهی بر اساس آنچه که مطالعات نشان داده اند میتواند از مسیرهای مختلفی منجر به توسعه تاب آوری شود که مورد اشاره قرار میگیرد

پرورش روابط:

داشتن ارتباطات مثبت در داخل و خارج از خانواده.

یافتن معنا در مشکلات: کشف رآواه های مثبتی که در آنها با چالش ها برخورد کرده اید.

خوشبین بودن:  توقف افکار خود آیند منفی ، تغییر توجه از نشخوار فکری منفی به افکار مثبت در مورد آینده این میتواند تعریفی ساده از خوش بینی باشد.

قاطع بودن: تصمیم گیری و اقدام به جای امیدواری منفعلانه برای بهبود.

پذیرش تغییر: انتظار تغییر و ناملایمات به عنوان بخشی از زندگی و یادگیری برای مقابله مؤثر .

به طور خلاصه، تمرین‌های ذهن آگاهی می‌توانند به طور قابل‌توجهی تاب‌آوری را با افزایش مکانیسم‌های مقابله، تنظیم هیجانی و بهزیستی کلی افزایش دهند.باگنجاندن ذهن آگاهی در برنامه های روزانه خود ، افراد می توانند تاب آوری را برای گذر از چالش های زندگی به طور موثرتری پرورش دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.