کوچینگ شناختی رفتاری

(Cognitive Behavioural Coaching)

0

کوچینگ شناختی رفتاری (CBC) رویکردی مبتنی بر مشاهدات است که درمان شناختی رفتاری (CBT) و کوچینگ را برای کمک به مراجعان بمنظور دستیابی به اهداف خود ترکیب می‌کند و هدف آن میتواند رفاه روانی و یا موفقیت و توسعه فردی باشد.

کوچینگ شناختی رفتاری بر استفاده از مدل ها و الگوهای مربیگری برای ارتقای سلامت و عملکرد مناسب در زندگی تاکید دارد.

کوچینگ شناختی رفتاری شامل شناسایی و پردازش افکار منفی و یا تمرکزبر رفتارها و باورهایی است که مانع رشد شخصی یا حرفه ای می شوند.کوچینگ شناختی رفتاری نحوه استفاده از نظریه شناختی رفتاری را در کوچینگ ارایه می کند

 این روش رهیاری بر تعیین هدف و برنامه ریزی برای اقدام  و ایجاد تغییرات مثبت در رفتار و نگرش ها تاکید دارد

کوچینگ شناختی رفتاری یک مدل مربیگری و رهیاری قدرتمند است زیرا از نظریه‌ها و تحقیقات متنوع روان‌شناختی برای ارائه استراتژی‌های مؤثر در تحول شخصی استفاده می‌کند. (CBC) در کاهش استرس، کمال گرایی و خودناتوانی و همچنین افزایش تاب آوری، عملکرد و مدیریت خویشتن به افراد کمک می کند (CBC) کمک میکند تا افراد روش های تفکر و رفتار سازنده تری را برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود در زندگی شخصی و حرفه ای بدست آورند.

رهیاری شناختی – رفتاری (CBC) بیان می‌کند که رفتار، افکار و احساسات ما نتیجه باور و فرض‌های ما از خودمان، دیگران و کل هستی است و باورهای غیرمعقول، پیامد خطا در نگرش‌های فلسفی هستند.

این کتاب نوشته «مایکل نینان» دانشیار مرکز مربیگری  و مدیریت استرس در بلکیت انگلستان، به‌تازگی با ترجمه «محمدرضا مقدسی» و «نرگس زمانی»، به فارسی برگردانده شده و در ۲۳۱ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با بهای ۵۵ هزار تومان ازسوی انتشارات سخنوران روانه بازار نشر شده اثر است.

این کتاب را می‌توان خواهرخوانده CBT (درمان رفتاری-شناختی) نامید. این کتاب، «کوچینگ» را در روانشناسی با زیربنای نظری معرفی می‌کند؛ چیزی که پیش از این بی‌سابقه بوده است. در خلاصه این کتاب آمده است: کوچینگ شناختی – رفتاری (CBC) بیان می‌کند.

کوچینگ شناختی – رفتاری (CBC) بیان می‌کند که رفتار، افکار و احساسات ما نتیجه باور و فرض‌های ما از خودمان، دیگران و کل هستی است و باورهای غیرمعقول، پیامد خطا در نگرش‌های فلسفی هستند.

ذهن و عواطف انسان تابع محدودیت‌های محیطی و بیولوژیک نیست و انسان بر واقعیت‌های زندگی و فعالیت‌های خودش تاثیرگذار است و به منظور درک پاسخ‌های عاطفیِ یک نفر به رخدادهای زندگی، مهم است که بدانیم برداشت و نگرش این فرد نسبت به اتفاقات چگونه است و ساختار ذهنی آنها از این وقایع چیست؟

در سال های اخیر نظریه‌های روانشناسی و تمرینات مشخص درمانی برای استفاده از کوچینگ رفتاری، رفتارهای شناختی، وجودگرایی، تمرکز بر روی راه حل و فرد محوری و روان پویایی تطبیق داده شده اند.

یکی از اهداف کوچینگ را کمک به اشخاص برای گسترش بیشتر «درک از خود یا خودفهمی» دانست و افزود: نگاه ریزبینانه و درگیرشدن با مسایل روانشناسی برای ایجاد تغییر در افراد و گسترش مهارت های خودکنترلی باعث پیشرفت و موفقیت در رسیدن به اهداف می‌شود.

بطور کلی کوچینگ و روانشناسی برای بیان سلامت و عملکرد درست در زندگی شخصی تبیین می‌شود و دامنه کاری آن بوسیله مدل ها و الگوهای مربیگری برای تربیت فرزندان و یا بزرگسالان و یا اهداف روانشناختی پایه ریزی شده است

این کتاب چهار عنصر اصلی در کوچینگ را به بحث می کشاند و روش های عملی حل مسئله را ارایه می دهد و در عین حال این کتاب برای روانشناسان، معلمان و مربیان و به ویژه برای آنان که می خواهند با برخورداری از ظرفیت های روانشناسی توسط روش های کوچینگ به دیگران کمک کنند کتاب موثری به نظر می آید این کتاب با ترجمه محمدرضا مقدسی و نرگس زمانی از مترجمین خانه تاب آوری و توسط انتشارات سخنوران منتشرشده است .

کوچینگ شناختی رفتاری (CBC) رویکردی مبتنی بر مشاهدات است که درمان شناختی رفتاری (CBT) و کوچینگ را برای کمک به مراجعان بمنظور دستیابی به اهداف خود ترکیب می‌کند. هدف کوچینگ شناختی رفتاری میتواند رفاه روانی و یا موفقیت و توسعه فردی باشدبنابر همین گزارش از خانه تاب آوری  این کتاب که اثر مایکل نینان است به استفاده از نظریه های شناختی- رفتاری و تمرین های درمانی خاص برای کوچینگ با تمرکز بر رفتارهای شناختی، اگزیستانسیالیسم می پردازد.

کوچینگ شناختی رفتاری بر استفاده از مدل ها و الگوهای مربیگری برای ارتقای سلامت و عملکرد مناسب در زندگی تاکید دارد.

این کتاب با جمع آوری اطلاعات گذشته به شناسایی دلایل نگرانی ها و اختلالات فردی می پردازد.

کوچینگ شناختی رفتاری (CBC) ریشه در نظریه شناختی-رفتاری و آثار آرون بک و آلبرت الیس دارد و نشان می‌دهد که چگونه رفتارها، افکار و احساسات ما نتیجه باورها و نگرش‌های ما نسبت به خود، دیگران و هستی است.

این کتاب به باورهای چالش برانگیز می پردازد، با هدف کمک به افراد برای گسترش دیدگاه های خود و بهبود پاسخ های خود به موقعیت های دشوار.به طور خلاصه، کتاب «کوچینگ شناختی رفتاری» به بررسی تلاقی نظریه‌های شناختی-رفتاری با شیوه‌های کوچینگ برای ارتقای رشد فردی و پرداختن به الگوهای رفتاری از طریق دریچه‌ های شناختی می‌پردازد.

 CBC شامل استفاده از فرآیندهای فکری فرد برای پرداختن مؤثر به الگوهای رفتاری است.

CBC با تمرکز بر تحریف‌های شناختی و الگوهای فکری قصد دارد به افراد کمک کند تا باورهای خود را به چالش بکشند و آن‌ها را اصلاح کنند.

این فرآیند شامل مداخلاتی مانند توقف ذهن خوانی، پرهیز از قضاوت، اجتناب از شخصی سازی رویدادها، بیرون آمدن از منطقه امن، بازسازی شناختی-رفتاری، بهبود آگاهی هیجانی، شناسایی و اصلاح باورهای ناکارآمد،اعتبارسنجی افکار، به چالش کشیدن باورهای غیرواقعی، شناخت افکار خودکار، تغییر دیدگاه ها و به چالش کشیدن باورهای منفی و ناکارآمد .

CBC با درگیر شدن با این مداخلات و تکنیک‌های متناسب با الگوهای تفکر فردی، رشد شخصی و اصلاح رفتار را از طریق یک دیدگاه ترکیبی مسیر را  تسهیل می‌کند..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.