کارگاه تاب آوری اردبیل

0

کارگاه تاب آوری اردبیل

اردوی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز اردبیل

اردوی یک روزه با شرکت دین پژوهان مرکز اردبیل در مورخه ۳ شهریور ماه  1393در محل اردوگاه انصار الحسین (ع) سپاه در شهرستان سرعین برگزار گردید .

این اردو راس ساعت ۸ صبح با حرکت از مقابل مسجد دانشگاه محقق اردبیلی به مقصد اردوگاه آغاز شد و در محل همایشات اردوگاه با تلاوتی چند از کلام الله مجید و زمزمه سرود جمهوری اسلامی ایران و پخش کلیپ شروع شد و سپس مدیر مرکز اردبیل به خوش آمد گویی به حضار پرداختند و بعد از ایشان ، استاد مدعو جناب آقای محمد رضا مقدسی در موضوع تاب آوری ( تعامل مثبت و سازنده در شرایط نامساعد و آسیب زا ) که طی سه جلسه آموزشی و کارگاهی در صبح و عصر برگزار نمودند و در اثناء جلسات مسابقه ای با موضوع ویژگیهای خانواده موفق برگزار گردید و در پایان اردو دین پژوهان از آبگرم سرعین استفاده نمودند و در ساعت ۱۹:۳۰ شب اردو به اتمام رسید.

 

کارگاه تاب آوری اردبیل کارگاه تاب آوری اردبیل برگزار شد این دوره آموزشی برای دین پژوهان و سایر علاقه مندان دانشگاه محقق اردبیلی در محل اردوگاه سرعین برگزارشد. تاب آوری اردبیل  کارگاه تاب آوری اردبیل برگزار شد این دوره آموزشی برای دین پژوهان و سایر علاقه مندان دانشگاه محقق اردبیلی در محل اردوگاه سرعین برگزارشد.11 تاب آوری اردبیل کارگاه تاب آوری اردبیل برگزار شد این دوره آموزشی برای دین پژوهان و سایر علاقه مندان دانشگاه محقق اردبیلی در محل اردوگاه سرعین برگزارشد.بنابر همین گزارش از خانه تاب آوری ادبیات تحقیق از تأثیر قابل توجه دینداری را بر توانایی فرد برای مقابله با استرس و ناملایمات حکایت می کند.

مطالعات نشان می‌دهد که دینداری نقش مهمی در افزایش سطح تاب‌آوری و راهبردهای مقابله ای کار آمد ایفا می‌کند.

البته علاوه بر تدین ومعنویت ویژگی های شخصیتی مانند خوش بینی و بدبینی نیز بر تاب آوری و مکانیسم های مقابله ای موثر واقع میشوند

خوش بینی، که با دیدگاه مثبت به زندگی مشخص می شود، با مهارت های مقابله ای بهتر مرتبط است، در حالی که بدبینی شامل انتظار نتایج منفی است.

مطالعات داخلی مفهوم دینداری (دینداری) و تاب آوری (خوش بینی) در زمینه های مختلف پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج جستجو نشان می دهد که این دو عامل با یکدیگر رابطه معناداری دارند و هر دو تأثیر مثبتی بر کیفیت زندگی و رفاه افراد دارند.

در پژوهشی که توسط دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد، رابطه بین دینداری و خوش بینی در پیش بینی رضایت از زندگی در سالمندان شهر بهارستان بررسی شد

نتایج نشان داد که دینداری و خوش بینی با رضایت از زندگی در سالمندان رابطه مثبت و معناداری دارد(اعظمی و همکاران، 1391).

پژوهش دیگری توسط پژوهشکده فلسفه ایران با عنوان «دین گرایی و خوش بینی: نقش واسطه ای امید»به بررسی نقش امید به عنوان میانجی در رابطه دینداری و خوش بینی پرداخته است. نتایج نشان داده است که امید در رابطه بین دینداری و خوش بینی نقش معناداری دارد.( زینبی و صادقی ، 1401).

در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام شد، رابطه بین دین‌داری و خوش‌بینی در پیش‌بینی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان بررسی شد. نتایج نشان داد که دینداری و خوش بینی با کیفیت زندگی بیماران سرطانی رابطه مثبت و معناداری دارد.(صفریو همکاران ، 1398).

در پژوهشی که توسط دانشگاه تهران انجام شد، رابطه بین دینداری و خوش بینی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بررسی شد. نتایج نشان داد که دینداری و خوش بینی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری دارد( عابدینی و دستجردی ، 1393).

در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه شیراز انجام شد، رابطه بین دینداری و خوش‌بینی در پیش‌بینی سلامت روان در بیماران مبتلا به اختلالات روانی بررسی شد. نتایج نشان داد که دینداری و خوش بینی با سلامت روان در بیماران مبتلا به اختلالات روانی رابطه مثبت و معناداری دارد( ریاحی و همکاران، 1397).

در مجموع نتایج این مطالعات حاکی از آن است که دینداری و خوش بینی دو عامل مهمی هستند که بر کیفیت زندگی و رفاه افراد تأثیر مثبت دارند. این دو عامل با یکدیگر رابطه معناداری دارند و امید می تواند در این رابطه نقش بسزایی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.