مهارت تاب‌آوری و ویژگی‌های آن از دیدگاه امام علی (ع)

0

مهارت تاب‌آوری و ویژگی‌های آن از دیدگاه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه

در عصر کنونی با توجه به افزایش آسیب‌های روانی و اجتماعی، شناخت تاب‌آوری و ویژگی‌های تاب‌آوری می‌تواند افراد را در برابر عوامل استرس‌زا و اضطراب‌آور مقاوم سازد،

از مردم در برابر عواملی که باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات روان‌شناختی می‌شود،

محافظت نماید و همچنین کارکردهای مثبت زندگی آن‌ها را افزایش دهد.

هدف این مقاله بررسی تاب‌آوری و ویژگی‌های تاب‌آوری از منظر امام علی(ع) در نهج‌البلاغه است.

روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است.

در این پژوهش ویژگی‌های تاب‌آوری در نهج‌البلاغه شامل؛ خودآگاهی، احساس ارزشمندی، ارتباط اجتماعی، آینده‌نگری، خودکنترلی، معنایابی، صبر، بردباری، سعه‌صدر، استقامت و پایداری به­‌دست آمد.

لذا می‌توان از رهنمودهای نظری مستخرج از نهج‌البلاغه دربارۀ ، برنامه‌هایی مبتنی بر مباحث تاب‌آوری در نهج‌البلاغه برای مقابله با شرایط استرس‌زا طراحی نمود، تا بتوان از مردم در برابر رفتارهای خطرزا محافظت کرد.

 

 

 تاب‌آوری و ویژگی‌های آن از دیدگاه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه
مهارت تاب‌آوری و ویژگی‌های آن از دیدگاه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه

 

بنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری مهارت‌های تاب‌آوری طیفی از توانایی‌ها را در بر می‌گیرد که افراد را قادر می‌سازد تا از سختی‌ها و چالش‌ها نجات یابند.

این مهارت ها برای سازگاری با شرایط در حال تغییر و غلبه بر موانع بسیار مهم هستند.

برخی از مهارت های کلیدی تاب آوری عبارتند از:

تنظیم عواطف و هیجانات: افراد تاب آور می توانند به طور موثری احساسات خود را مدیریت و تنظیم کنند، بدون اینکه تحت تاثیر قرار بگیرند و به طور سازنده پاسخ دهند.

خوش بینی و مثبت اندیشی: حفظ دیدگاه خوش بینانه و تمرکز بر احتمالات به جای تمرکز بر مشکلات به افراد کمک می کند تا با انگیزه باقی بمانند و در زمان های سخت راه حل پیدا کنند.

حل مسئله و تصمیم گیری: تاب آوری شامل شناسایی مشکلات، تجزیه و تحلیل آنها و توسعه راهبردهای موثر برای غلبه بر چالش ها است. مهارت های قوی در حل مسئله و تصمیم گیری ضروری است.

حمایت اجتماعی و ارتباط: ایجاد یک شبکه حمایتی قوی و تقویت روابط سالم، آسایش عاطفی، راهنمایی و کمک عملی را فراهم می‌کند و توانایی فرد را برای مقابله و بهبودی مؤثر افزایش می‌دهد.

مراقبت از خود و بهزیستی: اولویت دادن به خودمراقبتی با درگیر شدن در فعالیت هایی که بهزیستی جسمی، ذهنی و عاطفی را ارتقا می دهند برای تاب آوری بسیار مهم است.

این مهارت ها افراد را برای عبور از ناملایمات، حفظ طرز فکر مثبت و مقابله موثر با چالش های زندگی توانمند می کند و به رفاه کلی و توانایی آنها برای پیشرفت در مواجهه با مشکلات کمک می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.