ششمین کنگره بین المللی تاب آوری ( 2024) رواندا

به قلم و ترجمه مهدیه اسدی

0

ششمین کنگره بین المللی تاب آوری در سال 2024 و در قاره آفریقا به میزبانی کشور رواندا برگزار میگردد. از سال 2012  پژوهشگران و محققانی که علاقمند به مفهوم تاب آوری بوده اند در سراسر جهان گرد هم جمع شدند و یافته های خود را در حوزه تاب آوری با یکدیگر به اشتراک گذاشته اند و در مورد این مفهوم مهم و ارتقای آن در سطح جوامع بشری تلاش کرده اند.

تمامی این تلاش ها  تاکنون موجب برگزاری شش کنگره جهانی در زمینه تاب آوری با محور های مختلف در سطح جهان بوده است.

اولین گنگره و نشست بین المللی تاب آوری در پاریس و در سال 2012 با موضوع ” از تحقیق تا عمل ” برگزارشده است .

دومین کنگره با موضوع ” از فرد تا جامعه ” در تیمیشوآرا در کشور رومانی در سال 2014 برگزار شد.

در سال بعد  یعنی در سال 2015 سومین دوره در شهر کبک کانادا با موضوع  تاب آوری و فرهنگ تاب آوری ” برگزار گردید.

چهارمین کنگره در سال 2018 در مارسی فرانسه با موضوع ” عملکردهای مبتنی برتاب آوری ” برگزار شد.

کنگره ی بعدی با موضوع ” توسعه انسانی توسعه پایدار و انعطاف پذیری ” درشهر یائوند کامرون به عنوان پنجمین نشست برگزار گردید

تقارن این نشست بین المللی با همه گیری کووید 19 موجب شد که  موضوع تاب آوری و همه گیری کووید 19 به برنامه این کنگره و مباحث آن اضافه شد.

مسیر تکامل این کنگره در طول زمان شکل گرفت وبه موضوعاتی مانند (گذر از تحقیق به عمل –رابطه ی بین افراد و جامعه –تلاقی تاب آوری و فرهنگ و شیوه های تاب آوری) پرداخته شد.

پنجمین نشست جهانی تاب آوری با میزبانی کامرون ، بر موضوع تاب آوری وهمه گیری کووید 19 متمرکز بود

هم اکنون و در سالجاری میلادی ششیمن کنگره بین المللی را باز هم در قاره آفریقا و به میزبانی در کیگالی رواندا پیش رو داریم این رویداد علمی بر مفهوم تاب آوری و تروما ( بسط مفهوم ،توسعه ادبیات تحقیق ، چالش ها و چشم اندازها ) تمرکز دارد .

این کنگره به این دلیل روی این موضوع متمرکز شد که روندا با تاریخچه و بهبود قابل توجه خود در نسل کشی که اتفاق افتاد با یک میلیون کشته و هزاران نفر زخمی در زندان ها توانسته بود از تجربه ای تلخ با انعطاف پذیری و تاب آوری عبور کند.

منطقه ی افریقا دهه ها  شاهد بی ثباتی سیاسی – درگیری های قومی و نسل کشی بوده است.این منطقه در گذشته شاهد رنج ها و زخم های زیادی بوده که مطالعه ی تروما و تاب آوری در آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

در جهان امروز به خاطره جنگ ها و بلایای طبیعی و ناملایمات شخصی تروما به یک تجربه ی پایدار تبدیل شده است. در حال حاضر هدف از برگذاری این نشست و اجرای آن تقویت ظرفیت جامعه در جهت انسجام اجتماعی از طریق درمان تروماهای وارد شده است.

رواندا در سازماندهی برنامه ششمین کنگره جهانی تاب آوری با انجمن بین اللملی نشر و ترویج مطالعات تاب آوری همکاری خواهد کرد و قرار است دراین نشست در مورد موضوعات زیربه بحث بنیشنند :

چه انتظاری از جهان داریم.

چه شیوه ها و رویکرد هایی برای ایجاد صلح جهانی در نظر داریم.

رویکردهای خاص برای افزایش تاب آوری و شفای اجتماعی.

طرز فکر مورد نیاز برای حفظ صلح و انعطاف پذیری.

ششمین کنگره بین المللی تاب آوری امیدوارست سفری در مسیر صلح و سلامت باشد تا انسان ها بتوانند با تاب آوری و سخت رویی از زیر بار تروما و مشکلات جان سالم به در ببرند و تاثیرات منفی ناشی از آسیب را به حداقل ممکن برسانند.

 

ششمین کنگره بین المللی تاب آوری در سال 2024 و در قاره آفریقا به میزبانی کشور رواندا برگزار و بر مفهوم تاب آوری و تروما تمرکز دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.