راهنمای عملی آموزش تاب‌آوری در خانواده

0

راهنمای عملی آموزش تاب‌آوری در خانواده

هدف از رویکرد تاب‌آوری خانواده، شناسایی و تقویت فرایندهای تعاملی کلیدی است که به خانواده‌ها این توانایی را می‌دهد تا در برابر چالش‌های اخلال‌گر زندگی مقاومت کرده و به حالت طبیعی خود بازگردند. کتاب حاضر با آموزش مهارت‌های تاب‌آوری و نشان دادن راهنمایی‌ها و راهکارهایی برای پرورش این مهارت‌ها در زوجین می‌تواند به عنوان یک راهنمای عملی برای بهره‌گرفتن از بهترین روابط خانوادگی باشد.

راهنمای عملی آموزش تاب‌آوری در خانواده توسط دکتر محمدحاتمی و فروغ رمضانی نوشته و انتشارات معاصر آن را منتشر کرده است

این کتاب در تیراژ 500 نسخه در چاپ اول توسط انتشارات معاصر  بتعدا صفحات 248 بقلم دکتر محمد حاتمی و فروغ رمضانی منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است

راهنمای عملی آموزش تاب‌آوری در خانواده

مطالعات تاب آوری قبل از اینکه به خانه و خانواده معطوف شود متوجه کودکانی بود که در شرایط بد نتایج و زندگی های خوب ساخته و به دست آورده بودند و پس ازاین تاب آوری به خانه و خانواده آمد و هم اکنون با تاکید فراوان بر ( معنویت ) و قدرت ایمان و اعتتقادات مذهبی در عبور از روزهای سخت در مرحله چهارم تمرکز و توجه خود را به چند عاملی بودن تاب آوری در سطوح فردی،خانوادگی، اجتماعی، سازمانی و حتی مولکولی معطوف ساخته است .

ناگفته پیداست از این منظر تاب آوری میان رشته ای بوده و: مددکاری و خدمات اجتماعی گرفته تا آموزش و پرورش، مشاوره و روانشناسی، ژنتیک و نروبیولوژی ونروفیزیولوژی و…دراین حوزه ورود پیدا کرده اند.
تکوین وتکمیل ساختار علمی تاب آوری و هم چنین پویایی آن برایند حوزه های مختلف علوم است.

توانایی خانواده در مقابله با چالش ها و غلبه بر مشکلات وقدرت دستیابی به اهداف میتواند خلاصه ترین تعریف تاب آوری خانواده باشد که بصورت عمده در حوزه ارتباطات خانوادگی ، باورها ومعنویت ،پیوندها وهیجانات و سازمان خانواده در مطالعات مورد توجه هستند.

تا چندی پیش توجه اصلی بر روی خانواده های تحت فشار بوده است آنهایی با مسایلی چون مرگ یا سوگ و فقدان بطور عام ، اعتیاد ، طلاق ، بیماریهای بی درمان و یا سخت درمان و یا انواع معلولیت ها مواجه بوده اند.
البته در این میان مطالعات ویژه ای هم در خصوص قدرت تاب اوری خانواده نظامیان انجام شده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.