![](https://www.resiliency.ir/wp-content/uploads/112-1.jpg)
رابطه بین ویژگی های شخصیتی، خودکارآمدی و سبک های حل مسأله با تاب آوری در اپراتورهای مراکز پاسخگویی اضطراری ۱۱۲
رابطه بین ویژگی های شخصیتی، خودکارآمدی و سبک های حل مسأله با تاب آوری در اپراتورهای مراکز پاسخگویی اضطراری ۱۱۲
اپراتوری خط اضطراری ۱۱۲ هلال احمر، فعالیت داوطلبانهای است که به دلیل درگیرشدن با مشکلات و بحرانها فشار روانی زیادی همراه دارد.
لازمۀ مشاغل پراسترس، داشتن ویژگیهای رفتاری و شخصیتی مشخصی است.
ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی و سبکهای حل مسأله با تاب آوری در اپراتورهای مراکز پاسخگویی اضطراری هلال احمر میباشد.
روش: این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی است که به صورت مقطعی در سال ۹۳ انجام شد. تمامی اپراتورهای مرد خط اضطراری ۱۱۲ هلال احمر سراسرکشور که درحال حاضر تعداد کل آنها ۲۴۸ نفر است، در این تحقیق بررسی شدند. آزمودنیهای این مطالعه ۱۰۳ نفر اپراتور مرد شرکت کننده بود که به روش نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس انتخاب شدند
پرسشنامۀ اطلاعات دموگرافیک، ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی، سبکهای حل مسأله و تابآوری در اختیار اپراتورهای گروه نمونه قرار گرفت. در نهایت ۹۳ نفر از اپراتورها، پرسشنامهها را به پژوهشگران عودت دادند. در این پژوهش از نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها و آزمونهای همبستگی، تحلیل واریانس و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته ها: بر اساس یافتهها، ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و وجدان مداری با تاب آوری رابطۀ مثبت معنادار دارند و وجدان مداری و خودکارآمدی قادر به پیش بینی تاب آوری اپراتورها میباشد. از بین سبکهای حل مسأله، رابطۀ سبک گرایشی با تابآوری، مثبت و در سطح ۰۵/۰ معنادارست (۲۰۹/۰r=). رابطۀ تاب آوری روانشناختی با سبک اعتماد (۲۸۱/۰ r=)، سبک خلاقانه (۴۴۲/۰r=) و سبک کارآمد (۴۰۲/۰ r=)، در سطح ۰۱/۰ معنی دار است و از این میان، سبک مقابلهای خلاقانه میتواند ۶/۱۸درصد از تغییرات تاب آوری را پیش بینی کند.
نتیجه گیری: قرارگرفتن بلندمدت در برابر عوامل استرس زا بدون توجه به نیازهای اپراتورها همچون زمان و مکان استراحت، مدت زمان ساعات کاری و فرصت کم بین تماسها برای تخلیۀ هیجانی ناشی از شنیدن اخبار حوادث میتواند با تأثیر بر سبکهای حل مسأله اپراتورها، تابآوری آنها را تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه بر بهداشت روان و عملکرد شغلی آنها اثر سو داشته باشد.
ازاینرو به نظرمیرسد حمایت روانی- اجتماعی اپراتورها میتواند به تحقق اهداف جمعیت هلالل احمر کمک کند.
درضمن، براساس یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد میشود پژوهشهای گسترده تری در خصوص ارزیابی با جزییات بیشتر نیازهای روانشناختی این گروه از امدادگران انجام گیرد.