دکتر ال سیبرت ( Dr. Al Siebert)

0
دکتر آل سیبرت به واسطه مطالعاتی که درعرصه تاب آوری انجام داده در سطح بین الملل چهره ای کاملا شناخته شده است .
دکتر سیبرت دانش آموخته روانشناسی از دانشگاه میشیگان بود و همزمان با تدریس ، مطالعات و پژوهش های متعددی نیز انجام داده است.
اوهم چنین طراح برنامه توسعه تاب آوری برای ارتش امریکا بود.
دکتر آل سیبرت یک نویسنده و مربی آمریکایی بود که به دلیل پیشگامی در تحقیقات تاب آوری روانی خود در مورد تاب آوری روانی در سطح بین المللی شناخته شده است.
او در سال 1934 در پورتلند، اورگان به دنیا آمد و در سال 2009 در سن 75 سالگی بر اثر سرطان روده بزرگ درگذشت.
ال سیبرت کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه میشیگان دریافت کرد و بیش از 30 سال در دانشگاه ایالتی پورتلند به تدریس روانشناسی مدیریت پرداخت.
او بنیانگذار و مدیر و موسس مرکز تاب آوری امریکا است و چندین کتاب تأثیرگذار در مورد تاب آوری نوشته است،
از جمله کتاب «مزایای تاب آوری» و «شخصیت بازمانده» که از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.
این کتاب ها به چندین زبان منتشر شده است از جمله فارسی ترجمه شده است .
دکتر آل سیبرت تا هنگام فوت، به عنوان مشاور ارشد در برنامه “آموزش تاب آوری ” ارتش ایالات متحده مشغول فعالیت های علمی و آموزشی بوده است.
 
دکتر سیبرت سابقه همکاری با مجلاتی چون( لسس آنجلس تایمز) و ( ژورنال استریت )  و شبکه تلویزیونی (cnn) را نیز در کارنامه خود دارد.
 از دکتر ال سیبرت کتابهای  ( راز کامیابی در بحرانها  ) توسط انتشارات خدمات فرهنگی کرمان  و با ترجمه آقای امین برجسته در سال 1380  و کتاب (مزایای تاب آوری ) توسط آقایان علیرضا صارمی و سید باقرمیرسلمانی توسط نشر روزگار در سال 1394 منتشر و دراختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
 
آل سیبرت که با نام لارنس آلبرت «آل» سیبرت نیز شناخته می‌شود، بیش از 40 سال  سابقه  تدریس در دانشگاه ایالتی پورتلند را در کارنامه خود دارد
 
اگر چه کتابهایی مانند “مزایای تاب آوری” و “شخصیت بازمانده”  از مهمترین آثار ایشان است.
دکتر علیرضا صارمی مدرس دانشگاه و عضو باشگاه تاب آوری است.
باشگاه تاب آوری تولید محتوا، ترجمه و انتشار را ماموریت و مسئولیت داوطلبانه خود میداند
سیبرت در 25 ژوئن 2009 در پورتلند در سن 75 سالگی بر اثر سرطان روده بزرگ درگذشت. او یک شخصیت برجسته در زمینه تحقیقات تاب آوری بود و بخاطر خلاقیت و پیشتازی در زمینه تاب آوری اعتبار و شهرت بین المللی دارد.
 
کتاب مزایای تاب آوری
کتاب ( مزایای تاب آوری)  در سال 2006 شایسته تقدیر و درهمان سال نیز برنده جایزه بهترین کتاب شد.
این کتاب  در عرصه تاب آوری  ، مورد توجه ویژه ای قرارگرفته و در حال حاضر حداقل به ده زبان ترجمه و منتشر شده است.
دکتر ال سیبرت در سال 2009 میلادی و در سن 75 سالگی دیده از جهان فرو بست .
دکتر ال سیبرت در کتاب مزایای تاب آوری آورده است این یک واقعیت است که جهان انسانی و حیات اجتماعی همواره در حال تغییر و تحول است و زندگی ما در گرو این تغییرات است، چرا که رکود و سکون در نهایت به فساد و تباهی انسان و اجتماع منجر می گردد.
 
احتمالاً از خود پرسیده اید چرا برخی افراد با این تغییرات رشد می کنند و به تعالی می رسند، اما برخی دیگر خرد می شوند و خود را مانند قربانی، درمانده فرض می کنند.
تفاوت این دو دسته افراد در یک ویژگی خاص، یعنی؛ «تاب آوری» نهفته است.
واژه تاب آوری از کلمه لاتین «resilio» به معنای برگشت به عقب مشتق شده است.
در فرهنگ لغت وبستر، از تاب آوری به عنوان «توانایی بازگشت به شکل یا حالت قبلی بعد از فشرده یا کشیده شدن» یاد می شود. هر چند این تعریف بسیار جزئی است، اما مفهوم تاب آوری را به بهبود بعد از فشار فیزیکی پیوند می دهد. اصطلاح تاب آوری برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ به وسیله هولینگ به عنوان یک مفهوم اکولوژیکی مطرح شد، اما بعد مورد توجه سیستم های بیولوژیکی، اقتصادی، سازمانی، اطلاعاتی و روان شناسی قرار گرفت.

کتاب مزایای تاب آوری توسط دکتر علیرضا صارمی ترجمه و نشر روزگار آن را منتشر کرده است دکتر علیرضا صارمی مدرس دانشگاه و عضو باشگاه تاب آوری است باشگاه تاب آوری تولید محتوا، ترجمه و انتشار را ماموریت و مسئولیت داوطلبانه خود میداند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.