درمان و تاب آوری به کمک حیوانات ( پت تراپی )

0

درمان و تاب آوری به کمک حیوانات ( پت تراپی )

درمان و تاب آوری به کمک حیوانات ( پت تراپی ) هرکسی که تا به حال حیوان خانگی داشته یا با حیوان خانگی در ارتباط بوده احتمالا متوجه شده است که حیوانات چطور عشق و خوشبختی را برای انسانها به ارمغان می ­آورند

معمول ترین حیوانات سگ , گربه , موش و و خرگوش و اسب هستند. برنامه هایی هم وجود دارند که با دولفین ها و حیوانات دریایی دیگر ؛ حیوانات مزرعه و خیلی از حیواناتی که اهلی نیستند ؛ انجام می­شوند.بعضی ها هم مایل هستند که با انواع خزندگان کار کنند. بعضی هم معتقدند که خزندگان برای این کار مناسب نیستند ؛ برای آنکه فاقد سیستم لیمبیک و احساسات هستند. بهرحال افرادی هم هستند که از بودن با مارها و مارمولک ها لذت می برند. خیلی از افراد متخصص هم در محل کار خود آکواریم ماهی دارند , چرا که دیدن شنای ماهی برای آنها آرامش بخش است.

شواهد حمایت کننده
گرچه درمان با کمک حیوانات نسبتا تازگی دارد , اما تحقیقات از موثر بودن آن حکایت دارد. لفتکویتز و همکارانش ( ۲۰۰۵ میلادی ) مزایای بی شمار درمان با  حیوانات را در روان درمان بر می شمارند و مورد بررسی قرار می دهند . مزایای آن کاهش فشار خون و ضربان قلب و افزایش اعتماد و همدردی و تمرکز و افزایش خشنودی در درمان با مراجعان است . چاندلر ( ۲۰۰۵ میلادی ) متوجه شد که درمان با کمک حیوانات به همراه درمان شناختی رفتاری به رفتار مناسب مراجعان کمک می کند.
رفتارهایی مثل بیان احساسات و شناسایی و به چالش گرفتن عقاید . فعالیتهای سازمان یافته درمان با حیوانات به اعتماد به نفس جوانان کمک می­کند. ( چاندلر ؛ ۲۰۰۵ میلادی ) . فاین بررسی کرد که هنگام مشاوره اگر حیوان خانگی مثل سگ در کنار مراجعه کننده باشد یا سر حیوان روی پای او قرار بگیرد ؛ باعث آرامش او شده و جوان می­تواند براحتی مشکلاتش را بازگویی کند. حیوانات بر خلاف انسانها هرگز قضاوت نمی­کنند و رازهای آنها را بر ملا نمی­کنند ( فاین ؛ ۲۰۱۰ میلادی ).

اسبها نیز می­توانند برای تیم درمان در بررسی مشکلات روانی و بهبود مهارتهای اجتماعی و عزت نفس موثر باشند ( شولتز, ریمیک – بارلو و رابینز؛ ۲۰۰۷ میلادی ) . شواهد نشان دهنده مزایای درمان با کمک اسبها هستند . شواهدی از جمله کاهش افسردگی و اضطراب و خویشتنداری و افزایش شادی و کاهش ترس و بهبود روابط بین فردی ( بورگن ؛ ۲۰۱۱ میلادی ) . ریچرت ( ۱۹۹۸ میلادی ) گزارش می­دهد که درمان با کمک اسب به افزایش عزت نفس و مهارتهای اجتماعی کودکانی که مورد آزار جنسی قرار داشتند ؛ کمک کرد.



تروتر و دیگران ( ۲۰۰۸ میلادی ) متوجه شدند که کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند , از درمان با کمک اسب بهره می­بردند ؛ برای آنکه احساس می­کردند بار دیگر کنترل زندگی خویش را در دست گرفته اند.
از مداخلات درمان با حیوانات می توان برای رسیدن به یک سری از اهداف درمانی شامل کاهش علائم افسردگی و اضطراب و غم و غصه و فقدان و مشکلات رفتاری و قصور و پردازش وقایع بحرانی و رسیدن به امنیت استفاده کرد. ( چاندلر , ۲۰۱۲ میلادی ؛ ون فلیت و فا – تامپسون ؛ ۲۰۱۰ میلادی )

برد ( ۲۰۰۷ میلادی ) متوجه شد که علائم افسردگی و غم و غصه خیلی ساده با بیرون رفتن و طبیعت گردی بر طرف می­شود  تمرینات ورزشی مثل قدم زدن با سگ و یا اسب سواری باعث آزاد سازی اندروفین شده که به نوبه خود سبب بهبود خلق و خو و سلامت فیزیکی می­شود.( فاین ؛ ۲۰۱۰ میلادی ).
با آموختن مهارتهای سازگاری  علائم استرس و اختلالات پس از بحران کاسته شده و افراد می آموزند که چطور حملات وحشت و کابوس ها و از کوره درفتن را مدیریت کنند . ( چاندلر ؛ ۲۰۱۲ میلادی ؛ ون فلیت و فا تامپسون ؛ ۲۰۱۰ میلادی , ایوینگ ؛ مک دونالد ؛ تایلر و بوئر, ۲۰۰۷ میلادی ) بودن در طبیعت و تماشای حیوانات به افرادی که دچار اختلال توجه هستند ؛ کمک می­کند تا بهتر توجه کنند. ( برد, ۲۰۰۷ میلادی ؛ فاین ؛ ۲۰۱۰ میلادی )

مشکلات سازگاری و اختلالات نافرمانی با مداخلات درمان از طریق معکوس کردن نقش ها بهبود می یابد. برای مثال جوان از طریق آموزش حیوان به نوعی تبدیل به پدر و مادر یا دوست وی می شود.معکوس کردن نقش ها جوانان را تشویق می کند تا احساسات خود را مورد بررسی قرار بدهد ؛ خصوصا وقتی که حیوان حرف شنوی ندارد، با این کار متوجه می شوند که وقتی از پدر و مادر یا آموزگار خود حرف شنوی ندارند ؛ آنها چه احساسی پیدا می کنند.بسیاری از مراقبان گزارش می دهند که جوانان بعد از انجام این فعالیتها حرف شنوی بیشتری داشته و کمتر جرو بحث می کنند.

مزیت دیگر درمان با حیوانات آن است که به جوانان اهمیت مشارکت در فعالیتهای مختلف درمان با حیوانات را نشان می دهد. همانطوریکه در قبل گزارش شد این فعالیتها مزایای دو جانبه ایی برای انسان و حیوان دارند.برای جوانانی که در کودکی مورد رسیدگی مناسب قرار نگرفته اند و مورد غفلت یا آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند

حیوانات می توانند منبع عشق و دلسوزی و احترام باشند و آنها این حس را به روابط انسانی منتقل می کنند.

بسیاری از جوانان می توانند با حیوانی که بحران را تجربه کرده است ؛ همدردی کنند ؛ برای آنکه خود به نوعی این تجربه را داشته اند. جوانان سخت تلاش می­کنند تا حیوانات احساس خوشبختی و امنیت کنند. برای مثال وقتی چشمان اسب سیفرد مجروح شد؛ دیگر اخلاقی نبود که از او در فعالیتهای درمان با حیوانات استفاده کنند. به هر حال این موقعیت ناخوشایند فرصتی بود تا همدردی و مراقبت را به جوانان آموزش بدهد. وقتی به جوان گفته شد که اسب مجروح شده است ؛ درک کرده و می دانست که اسب کمی باید استراحت کند. جوان می توانست اسب را درک کرده و او را ناز و نوازش کند و به او بگوید که خوب خواهد شد.

علاوه بر این لازم بود اسب معالجه شود و دوبار در روز دارو استفاده کند و گرنه کور می شد.

هر کسی بیماری را تجربه کرده است ؛ اما همه جوانان نمی توانند درد دیگران را در موقعیت های مشابه درک کنند. این مسئله باعث شد که جوان احساس همدردی کرده و حتی کارهایی را که چندان باب میلش نبود را برای معالجه اسب انجام دهد. ( با این کار یاد گرفت که کارهای نه چندان خوشایند مثل رفتن به مدرسه و انجام تکالیف و ملاقات با دندانپزشک و پزشک را انجام دهد )

درمان و تاب آوری به کمک حیوانات ( پت تراپی )
تاب آوری و درمان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.