تکامل بدون تاب آوری بدست نمی آید

به قلم و ترجمه سارا حق بین نویسنده و مترجم خانه تاب آوری

0

تکامل بدون تاب آوری بدست نمی آید

بسیاری از روانشناسان در مورد معنای داشتن یک زندگی خوب تحقیقات زیادی انجام داده و به نتایجی رسیده‌اند. مطالعات روش‌های مختلفی را برای اندازه‌گیری شادی و خوشبختی پیشنهاد کرده‌اند. برخی بر لذت و تمرکز بر آن می‌گویند، در حالی که برخی دیگر بر معنا و هدف، روابط و تعلق و یا ترکیبی از آنها متمرکز هستند.

سارا حق بین نویسنده و مترجم خانه تاب آوری در ادامه این مطلب اضافه میکند که در حقیقت هیچ تعریف مورد توافقی از بهترین راه برای شاد و خوشبخت بودن وجود ندارد. اما آنچه که در بسیاری از مطالعات و تحقیقات یافته شده این است که یکی از راه‌های قطعی شادی از مسیر تجربه رشد و یادگیری شخصی می‌گذرد.

به این معنا که زمانی که افراد شروع به یادگیری فعال و مورد علاقه‌شان می‌کنند، از آنچه که هستند راضی‌تر شده و در عین حال تلاش می‌کنند بیشتر از آنچه که هستند باشند. آنها در مورد خود و احتمالات جدید پیش‌رو کنجکاو هستند و از یادگیری در مورد خود لذت می‌برند.

این لذت ناشی از یادگیری و رشد و توسعه فردی را می‌توان یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های «زندگی خوب» دانست.

اما قبل از اینکه لذت رشد شخصی را تجربه کنیم، باید بر ترس از آن غلبه کنیم. باید بدانیم هنگامی که فرآیند رشد و توسعه شروع می‌شود یعنی ما به خودمان تعهد دادیم، تصمیم گرفتیم که واقعیت بهتر از تخیل است و شروع به تجربه رشد شخصی واقعی کردیم، پس بازگشت به عقب دشوار است. رشد شخصی به این معنی است که خودمان را پشت سر بگذاریم تا خودمان را پیدا کنیم.

رشد شخصی فرآیند مستمر درک و توسعه خود به منظور دستیابی به حداکثر پتانسیل خود است.

رشد فردی بخش حیاتی در رشد، بلوغ، موفقیت و شادی یک فرد است که تأثیر عمیقی بر تک تک جنبه‌های زندگی ما دارد.

همان‌طور که در سطح شخصی رشد می‌کنیم، به طور کلی نسبت به زندگی اشتیاق بیشتری پیدا خواهیم کرد زیرا یادگیری و رشد باعث افزایش انگیزه و احساس هیجان می‌شود.

با پیشرفت در این راه، ما به فردی تبدیل می‌شویم که می‌توانیم رویدادهای زندگی خود را به عنوان فرصت‌های یادگیری تلقی کنیم و دیگر احساس نمی‌کنیم که در رقابت با دیگران هستیم و همیشه باید تلاش کنیم که خود را به دیگران ثابت کنیم.

تکامل بدون تاب آوری بدست نمی آید رشد و توسعه شخصی انگیزه و ابزاری را برای ما فراهم می‌کند تا به بهترین نسخه ممکن از خود تبدیل شویم. به جای اینکه این را به عنوان یک عمل خودخواهانه تلقی کنید، باید بدانید کار روی خودتان برای تبدیل شدن به یک فرد بهتر اقدامی معنامند و به نفع اطرافیان، همکاران و در نهایت جامعه خواهد بود.

کار روی رشد شخصی بسیار آسان است و با کوچکترین انتخاب‌ها شروع می‌شود:

  • به موسیقی گوش دهید که احساس خوبی به شما می‌دهد و حتی سعی کنید با آن برقصید.
  • ذهن خود را به مدت 5 دقیقه ساکت کنید و روی تنفس خود تمرکز کنید.
  • در طبیعت قدم بزنید.
  • به دیگران بگویید «متشکرم» و لبخند بزنید.
  • سازماندهی کنید. یک کشو، یک فایل یا ماشین خود را تمیز کنید.
  • رسانه‌های مثبت بیشتری را انتخاب کنید تا خود را در معرض آن قرار دهید.
  • انتخاب غذای سالم‌تری داشته باشید و به تأثیر آن بر خودتان توجه کنید.
  • از دیگران احوالشان را بپرسید و با تمام قلب خود به آنها گوش دهید.

 

تکامل بدون تاب آوری بدست نمی آید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.