توسعه تاب آوری در مدارس ،کودکان و خانواده

0

توسعه تاب آوری در مدارس ،کودکان و خانواده  اثر «بام ماراس» با ترجمه «محمدرضا مقدسی» و «عفت حیدری» را که شامل دستورالعمل‌هایی برای تاب‌آوری در مدارس، کودکان و خانواده‌هاست را انتشارات سخنوران  با قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر و روانه بازار کرده است .

این کتاب در نظر دارد تا ابزارها و الگوهای مفیدی برای مدارس فراهم کند و فرایند و دیدگاه آنها را نسبت به تاب آوری و بهباشی دانش آموزان بهبود دهد که مبتنی بر مطالعات متعددی در حوزه تاب آوری است و کمک می‌کند مدارس در رسیدگی به تاب آوری کودکان و جوانان خودکفایی روز افزونی داشته باشند و برای این منظور مجموعه ای کارآمد از ابزارها و روشهای مختلف ارایه می‌کند.

کتاب توسعه تاب آوری در مدارس  این نکته را خاطر نشان میکند که مدرسه به عنوان یک نهاد و سازمان آموزشی می تواند در ایجاد پیوندهای تاب آوری بسیار قوی عمل کند.

مدارس بعد از خانواده ها، محتمل ترین محل برای دانش آموزان هستند تا آنها شرایطی را تجربه کنند که تاب آوری در آنان تقویت شود. گرچه مدارس قدرت ایجاد تاب آوری را دارند، اما باید کارهای بیشتری انجام داد تا تضمین کرد که برای همه دانش آموزان چنین اتفاقی خواهد افتاد.

مروری بر ادبیات تحیق نشان میدهد  که کودکان نمی­توانند بدون روابط عاشقانه،حمایتگرانه و مثبت خانواده و یا مراقبان خود تاب آور شوند.( نیومن،2004) با توجه به این نکته،خانواده و چگونگی چارچوب آن می تواند در تقویت ارتباطات کمک کرده و همچنین بهبود تاب آوری و بهزیستی روانشناختی می بایست هدف اصلی جعبه ابزار باشد.
مدارس می توانند جایگاهی ویژه در ایجاد ارتباطات با خانواده ها داشته باشند و به والدین کمک کنند تا در آموزش و توسعه توانایی و تاب آوری کودکان خود را همراهی کنند.ایجاد ارتباط بین خانه و مدرسه می­تواند به افزایش تعاملات بین کودک و والدین آنها کمک کند(اسکون و بارتلی،2008).

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.