تاب آوری پاوه

0

تاب آوری پاوه ، به همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه و با مساعدت شهرداری شهرستان پاوه برای پاکبانان شهرستان پاوه نشستی آموزشی با موضوع (تاب آوری) برگزارگردید.

تاب آوری پاوه  کارگاه تاب آوری پاوه با مساعدت شهرداری شهرستان پاوه برای پاکبانان شهرستان پاوه نشستی آموزشی با موضوع (تاب آوری) برگزارگردیدبنابر همین گزارش از خانه تاب آوری پاوه در استان کرمانشاه بعد از تبریز دومین شهر بدون گدای ایران بعد از تبریز است .

پاوه در شمال استان کرمانشاه واقع شده است پاوه همچنین مرکز شهرستان پاوه می باشد.

پاوه قدمتی سه هزار ساله دارد

شهرستان پاوه مرکز ناحیه اورامانات در استان کرمانشاه می باشد. ناحیه اورامانات خود نیز شامل 4 شهرستان پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی است

زبان اصلی مردم این منطقه کردی اورامی می باشد اما در سال های اخیر با مهاجرت مردم مناطق اطراف به این شهر زبان کردی جافی نیز تقریبا به صورت برابر با کردی هورامی مورد استفاده قرار میگیرد قابل دکر اینکه زبان رسمی شهرستان پاوه همانند سایر نقاط کشور فارسی است .

فرمانداری پاوه در سال 1337 همزمان با فرمانداری شهر همدان تأسیس شد.

مردمان پاوه از نژاد اصیل آریایی هستندد این شهرستان از سرمایه طبیعی بی مانند و بسیار زیبایی برخوردار است

شهر پاوه دومین شهر بدون گدای ایران بعد از تبریز است

شهرستان پاوه چراغ قرمز ندارد و از این جهت هم ویژگی خاصی را برخوردار است عده ای معتقدند که نام شهرستان پاوه بمعنای پاورجا یا پایدار یا تاب آور است که البته در گویش اورامی یا گوران مصداق دارد.

طبق آمار رسمی بیشترین میزان با سوادی در استان کرمانشاه به شهرستان پاوه تعلق دارد.

موزه مردم‌شناسی پاوه تنها موزه در شهر پاوه است که از سال ۱۳۸۷ راه اندازی شده‌است. در این موزه پوشاک کُردی گوران منطقۀ‌ هورامان، معماری روستایی، ابزارآلات سنتی کشاورزی، آشپزی کردی، صنایع دستی، ماکت مردم در حال انجام کار، نساجی سنتی و نیز بخشی از دانش بومی باغداری در غرفه‌هایی جداگانه نگهداری می‌شود. این اشیاء و ماکت‌ها گویای بخشی از آداب و رسوم فرهنگی منطقۀ پاوه و هورامان در زمینۀ کشاورزی، نساجی، آشپزی و تولید ابزار کار است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.