تاب آوری و اعتیاد

محمدرضا مقدسی

0

تاب آوری و اعتیاد مفاهیم در هم تنیده ای هستند اعتیاد بیان کننده یک حالت پاتولوژیک از یادگیری است اعتیاد یک اختلال عصبی روانشناختی است تاب آوری یک مفهوم مهم است که در پیشگیری از اعتیاد نقش بسیار موثری دارد. اعتیاد بیان کننده یک حالت پاتولوژیک از یادگیری و حافظه است(malenka2007).ا اگر چه این با تعاریف متداول از اعتیاد در ظاهر تفاوتهایی دارد اما تاکید وتوجه خاصی به این مساله میدهد که مطالعه اعتیاد نمیتواند دور از مطالعات روانشناسی یادگیری وتربیتی و جدا از مطالعات نرولوژی و عصب شناختی خصوصا درناحیه کرتکس مغز باشد به ویژه نواحی فروتنال و مراکز تشویق و پاداش باشد.

اثر بخشی تاب آوری در پیشگری از اعتیاد به مواد مخدر هم به اثبات رسیده است (زرین کلک ،1389).

پژوهشها نشان داده است که سطوح اکسیژن مصرفی حتی دراعتیادهای جنسی و پورنوگراف هم دچار تغییرات شده است.بنابراین با سامانه ای یکپارچه و منسجم از ماده و شعور و شناخت مواجهه هستیم.

از طرفی دیگر اختلالات نورولوژیک و عصب شناختی دراعتیادهای جنسی هم که رفتاری بیولوژیک است به مانند پرخوری و.. مشاهده و گزارش گردیده است.

بر اساس این دستاوردها میتوان اذعان داشت پروتکل های درمان برای موفقیت و اثر بخشی بهتر میتوانند همزمان از درمانهای مکمل و همراه بهره بگیرند این میتواند شامل : دارو درمانی ، شناخت و رفتاردرمانی و یادگیری مهارتهای زندگی باش
شکستن این چرخه میتواند به مفهوم رهایی از اعتیاد در معنای عام آن باشد چرا که بر اساس تعریف پیش گفته هر حوزه ای از یادگیری وحافظه که بصورت اختلال و مرضی رفتاری را ثبت وآموخته باشد میتواند اعتیاد تلقی شود از پرخوری گرفته تا دخانیات والکل و رفتارهای جنسی.
مددیاران اعتیاد به خوبی در یافته اند بهبودی نتیجه یادگیری است که زندگی سالم آموختنی است و بسیاری از مشکلات در حوزه سلامت بطور کلی نتیجه فقدان آموزش و اختلال در تاب آوری زیستی و روانشناختی است.
بر اساس این تعریف عام (یادگیری )میتواند درمان راهبردی کل نگر و در عین حال ناظر به تمامی جزییات در درمان پایدار اعتیاد به حساب آید . اعتیاد میتواند تغییرات تشریحی و آناتومیکی در اندازه و عملکرد مغز بوجود آورد در خصوص اعتیادهای جنسی هم آورده شده است که به مانند اعتیاد به مواد مخدر والکل در کاهش حجم ، تغییر شکل و تغییراتی در ناحیه فرونتال مغزی دارای تاثیر است نتایج تحقیقات هم چنین نشان داده است تغییرات در ناحیه هیجانات مغز بر اثر اعتیادهای جنسی قابل مشاهده است .
تحقیقات مشابهی در آلمان ، انگلستان و امریکا نشادن داده است
فعالیت مغزی معتادان جنسی شباهت بسیار زیادی به معتادان مواد مخدر دارد در واقع در پورنوگراف همان اتفاقی می افتد که به یک معتاد ، ماده مخدر دلخواه و مورد نیازش را نشان دهید.
روانشناسان معتقدند این الگوی رفتاری میتواند شبیه به وسواس فکری و عملی باشد بهرحال چه در بستر اجتماعی و چه در حوزه نورولوژیک و فیزیولوژی وسوسه جنسی و اعتیاد به مواد مخدر همسایه هستند.
تاب آوری در حفظ سلامت جسمانی اجتماعی و توانش هیجانی مولفه پراهمیتی است اثر بخشی تاب آوری در پیشگری از اعتیاد به مواد مخدر هم به اثبات رسیده است (زرین کلک ،1389).
تاب آوری مدافع و راز سلامتی است وتوجه جدی به تقویت و آموخت آن بایستی در تمامی پروتکل های پیشگیرانه ، مداخلاتی و مقابله ای جای داشته باشد.

این حتی میتواند درمقوله کمتر معرفی شده عزت نفس جنسی نیز مورد توجه باشد در این معنا که بین تاب آوری و عزت نفس جنسی رابطه مثبت و معنادار وجودارد(معصومه صالحی ،1389)اینها فقط نمونه هایی است که بتوان توجه مددکاران اجتماعی رابه مساله تاب آوری بیش ازگذشته معطوف داشت.

اعتیاد یک اختلال عصبی روانشناختی است تاب آوری یک مفهوم مهم است که در پیشگیری از اعتیاد نقش بسیار موثری دارد. اعتیاد بیان کننده یک حالت پاتولوژیک از یادگیری و حافظه است

بهبودی چیزی بیشتر از زندگی بدون مواد مخدر است به گزارش هاژه اعتیاد یک اختلال عصبی روانشناختی است که با یک میل مداوم و شدید برای استفاده از مواد مخدر یا انجام یک رفتار علیرغم آسیب های قابل توجه و پیامدهای منفی تعریف میشود.

بیماری اعتیاد به عنوان یک اختلال مزمن و عود کننده شامل اجبار به مصرف مواد مخدر و استفاده از آن با وجود پیامدهای نامطلوب، با تغییراتی در مدارهای مغزی مرتبط با پاداش، استرس و خودکنترلی تعریف می‌شود.

اعتیاد می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود و جنبه های مختلف زندگی از جمله سلامت جسمی و روانی، روابط و شغل را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل مؤثر در اعتیاد عبارتند از تأثیرات محیطی مانند پویایی خانواده، فشار همسالان و استرس، و همچنین عوامل بیولوژیکی مانند ژنتیک و شیمی مغز.

محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری دو شکل اصلی اعتیاد شامل اختلالات مصرف مواد (SUDs) و اعتیادهای رفتاری را مورد توجه قرار داده که نمونه‌هایی از اعتیاد به الکل و حشیش گرفته تا اختلال قمار و اعتیاد به بازی‌های ویدیویی را شامل می‌شود.

شناخته شده ترین انواع اعتیاد عبارتند از :

اعتیاد به الکل: مشخصه آن نوشیدن اجباری است که منجر به از دست دادن کنترل مصرف، تأثیر بر سلامت جسمانی و ایجاد بیماری های مختلف می شود.

اعتیاد به دخانیات: شامل وابستگی به نیکوتین است که منجر به مشکلات جدی سلامتی می شود شاید جالب باشد بدانیم که مصرف سیگار بزرگترین علت مرگ قابل پیشگیری در ایالات متحده است.

اعتیاد به مواد افیونی: اعتیاد به داروهای مسکن تجویزی یا مواد غیرقانونی که باعث اختلالات شدید در مغز و تغییرات طولانی مدت منجر به اعتیاد می شود که شامل تریاک و مشتقات آن است

اعتیاد به کوکائین: سیستم عصبی را تحریک می‌کند، باعث افزایش انگیختگی، قدرت و تغییرات خلقی می‌شود و مصرف طولانی مدت آن منجر به مشکلات حاد سلامتی و بیماری‌های روانی می‌شود.

اعتیادهای رفتاری: شامل رفتارهای اجباری مانند اعتیاد جنسی، اعتیاد به قمار، اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به خرید و اعتیاد به بازی های ویدئویی است که منجر به وابستگی به احساسات لذت بخش از برخی رفتارها می شود.

اعتیاد به مواد توهم زا: شامل استفاده اجباری از داروهایی مانند ال اس دی و سیلوسایبین است که آگاهی و احساسات را تغییر می دهد و در صورت عدم توجه به رفتارهای مضر منجر می شود.

اعتیاد به مواد محرک : مواد محرک بصورت موقت باعث افزایش سطح انرژی سیستم عصبی افراد و در نتیجه بصورت مرضی موجب افزایش نشاط و سرخوشی در فرد می گردد مواد محرک موجب وابستگی شدید و تخریب گسترده در سیستم عصبی میشود.

کمک گرفتن از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، گروه های حمایتی، یا برنامه های درمانی برای غلبه بر اعتیاد و داشتن یک زندگی بدون مواد مخدر حیاتی است.درخاتمه یاد آورشود که تاب آوری و اعتیاد مفاهیم در هم تنیده ای هستند اعتیاد بیان کننده یک حالت پاتولوژیک از یادگیری است اعتیاد یک اختلال عصبی روانشناختی است.

تاب آوری و اعتیاد  مفاهیم در هم تنیده ای هستند اعتیاد بیان کننده یک حالت پاتولوژیک از یادگیری  است اعتیاد یک اختلال عصبی روانشناختی است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.