تاب آوری و آسیب پذیری کودکان

0

تاب آوری و آسیب پذیری کودکان

نشست آموزشی با محوریت تاب آوری و آسیب پذیری کودکان آسیب پذیری کودکان مفهومی چندوجهی است که وابستگی آنها به مراقبان برای بقا و رشد را در بر می گیرد و آنها را مستعد خطرات و تهدیدات مختلف می کند.

نشست آموزشی با محوریت تاب آوری و آسیب پذیری کودکان در روز شنبه ۹۸/۱۲/۳ در محل آمفی تیاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوچوانان واقع در پارک معلم برگزار خواهد شد . این دوره  به همت افق سلامت کرمانشاه و با حمایت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان کرمانشاه  برگزار و ورود برای همگان رایگان خواهد بود .

آسیب پذیری کودکان مفهومی چندوجهی است که وابستگی آنها به مراقبان برای بقا و رشد را در بر می گیرد و آنها را مستعد خطرات و تهدیدات مختلف می کند.

آسیب پذیری کودکان تحت تأثیر عواملی مانند محرومیت، استثمار، سوء استفاده، بی توجهی، خشونت و قرار گرفتن در معرض بیماری های عفونی مانند HIV است.

آسیب پذیری یک حالت مطلق نیست، بلکه یک حالت نسبی است، که در آن برخی از کودکان به دلیل شرایطشان بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند.

تعریف بانک جهانی از کودکان آسیب پذیر شامل کسانی است که تحت تأثیر درگیری های مسلحانه، زندگی با معلولیت، در بدترین اشکال کار کودکان، مبتلا به HIV/AIDS، و کسانی که در فقر زندگی می کنند یا دسترسی محدود به آموزش و مراقبت های بهداشتی دارند.

 نیازهای عاطفی، مراقبت و حفاظت کودکان نقش مهمی در رسیدگی به آسیب پذیری آنها و تضمین رفاه آنها ایفا می کند ارزیابی آسیب پذیری کودک شامل در نظر گرفتن ابعاد مختلف مانند رشد کودک، مراقبت از والدین، تعاملات خانوادگی و تأثیر عوامل خارجی بر ایمنی و رفاه کودک است.درک این عوامل برای شناسایی کودکان در معرض خطر و ارائه حمایت و حفاظت لازم برای اطمینان از ایمنی و رفاه آنها ضروری است.

والدین و مراقبان می توانند با فراهم کردن محیطی امن و پرورشی، ارائه حمایت عاطفی و اطمینان از دسترسی به خدمات ضروری، از کودکان آسیب پذیر حمایت کنند. حمایت از کودکان آسیب پذیر شامل ایجاد فضایی هماهنگ، تشویق ارتباط آزاد در مورد هر گونه نگرانی و امکان ارجاع خانواده ها به خدمات حمایتی در صورت نیاز است.

علاوه بر این، والدین و مراقبان می‌توانند با ایجاد روابط قوی و حمایتی، اطمینان از تاب آوری در برنامه‌های کودکان، و ترکیب استراتژی‌هایی برای برآوردن نیازهای فردی هر کودک و خانواده به کودکان آسیب‌پذیر کمک کنند.

با تمرکز بر مدل‌های مراقبت مبتنی بر خانواده، ارائه حمایت مادی، دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و آموزش والدین، والدین و مراقبان می‌توانند نقش مهمی در ارتقای رفاه کودکان آسیب‌پذیر ایفا کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.