برای اولین بار تاب آوری خبرنگاران برگزار گردید

0

کارگاه یک روزه ای تحت عنوان تاب آوری برای خبرنگاران و روزنامه نگاران برای  فعالان عرصه رسانه برگزار شد به همت بسیج رسانه استان کرمانشاه  و برای اولین بار در کشور کارگاه یک روزه ای  تحت عنوان  ( تاب آوری برای خبرنگاران ، خبرنگاران تاب آور )  برای  فعالان عرصه رسانه و خبرنگاران استان کرمانشاه  برگزار  شد.این دوره آموزشی کاملا کاربردی وبمدت 8 ساعت درروز پنج شنبه 95/10/30 در محل تالار اجتماعات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای برگزارگردید.

 

-editing=”1″ /> تاب آوری خبرنگاران روزنامه نگاران

 تاب آوری خبرنگاران برای اولین بار در کشور کارگاه یک روزه ای  تحت عنوان تاب آوری برای خبرنگاران و روزنامه نگاران برای  فعالان عرصه رسانه برگزار شد بنابر همین گزارش تاب آوری خبرنگاران و روزنامه نگاران ، به‌ویژه با توجه به چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستند، جنبه‌ای حیاتی از حرفه آنهاست.نگاهی به ادبیات تحقیق و بررسی مطالعات انجام شده نشان میدهد  چه عواملی در ایجاد تاب آوری خبرنگاران نقش دارند:

فاکتور سن و تجربه : مطالعه ای که توسط دکتر تارا سوارت در ماه می 2017 انجام شد بر روی تاب آوری روزنامه نگاران متمرکز بود. این مطالعه شامل آزمون‌ها و ارزیابی‌های مختلفی در یک دوره 7 ماهه بود که نشان داد روزنامه‌نگاران مسن‌تر در مقایسه با همتایان جوان‌تر، سطوح بالاتری از تاب آوری را نشان دادند.

با این حال عزت نفس و تمرکز بر خود و ارزش‌های شخصی روشی اثبات‌شده برای ایجاد تاب‌آوری و کاهش تأثیرات روان‌شناختی رویدادهای آسیب‌زا برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است.

تمرین‌هایی مانند ذهن‌آگاهی، پایبندی به ارزش‌های شخصی، حفظ طرز فکر مثبت، تمرین شفقت به خود، و توان حمایت یابی در صورت نیاز برای افزایش تاب آوری  بسیار مهم هستند.

حمایت جمعی، مدیریت همدلانه و پرداختن به مسائلی مانند فرسودگی شغلی و سلامت روان برای تقویت تاب‌آوری روزنامه نگاران و اهالی رسانه همیشه مورد توجه بوده است.

باید متوجه باشیم که تاب آوری مفهومی چند وجهی است که شامل رفاه شخصی، حمایت صنفی و دسترسی به منابع برای مقابله با چالش‌های ذاتی مشاغل است.

روزنامه‌نگاران و خبرنگاران می‌توانند با شیوه‌های مختلف با هدف ارتقای توانایی‌شان برای مقابله با چالش‌ها و استرس‌هایی که با آن مواجه هستند، در کار خود تواناتر و تاب آور باشند برخی از آنها مورد اشاره واقع میشد :

شناسایی عوامل استرس زا: اولین گام، شناخت عوامل خاصی است که موجب استرس میشود، مانند ضرب الاجل های فشرده، موقعیت های پرفشار، برخورد با منابع دشوار یا قرار گرفتن در معرض رویدادهای آسیب زا. درک این عوامل استرس زا برای توسعه مکانیسم های مقابله ای موثر حیاتی است .

توسعه مهارت های مقابله ای: روزنامه نگاران می توانند از توسعه مهارت های مقابله ای که به رویکردهای مشکل محور و متمرکز بر احساسات طبقه بندی می شوند، بهره مند شوند. مقابله مشکل محور شامل حل یا تغییر موقعیت های استرس زا مانند مدیریت زمان، تفویض اختیار، جستجوی اطلاعات و مذاکره است. مقابله متمرکز بر هیجان بر تنظیم احساسات از طریق فعالیت هایی مانند تمرینات تنفسی، مدیتیشن، یادداشت روزانه یا صحبت کردن با کسی تمرکز دارد. در واقع خبرنگاران برای ایجاد تاب آوری و کاهش تنش از هر دو رویکرد  منطقی حال مساله و مراقبت و پالایش هیجانی میتوانند استفاده کنند.

حمایت صنفی و منتورینگ : ایجاد یک شبکه حمایتی قوی از همکاران، مربیان یا خبرنگارانی که می توانند راهنمایی، درک و تشویق ارائه دهند برای انعطاف پذیری ضروری است. حمایت می‌تواند ابزاری، عاطفی، اطلاعاتی یا ارزیابی باشد و نقشی حیاتی در کمک به روزنامه‌نگاران در جهت‌یابی مؤثر چالش‌ها ایفا می‌کند.

پرورش خوش بینی: خوش بینی یک عامل شناخته شده در تاب آوری است. روزنامه نگاران با انتظار نتایج مثبت و تمرکز بر جنبه های مثبت موقعیت ها، می توانند اعتماد به نفس، انگیزه و خلاقیت خود را افزایش دهند. پرورش خوش‌بینی به افراد کمک می‌کند تا با استرس کنار بیایند و دیدگاه مثبت خود را حتی در شرایط چالش‌برانگیز حفظ کنند.

خودآگاهی را حفظ کنید: خودآگاهی برای سرسختی روانشناختی و تاب آوری روانی بعنوان اصل و اساس مطرح  است. این شامل شناخت و درک افکار، احساسات، نقاط قوت، ضعف، منابع استرس، محرک ها و مکانیسم های مقابله ای کارآمد است. روزنامه‌نگاران خودآگاه و بهوشیار می‌توانند سلامت روان خود را به‌طور مؤثر بررسی کنند و در صورت نیاز از کادر متخصص یا منابع حمایتی در خواست کمک کنند.

تعادل بین کار و زندگی: اولویت بندی تعادل بین کار و زندگی برای خبرنگارانی که رویدادهای آسیب زا و بحرانی را پوشش می دهند یا در محیط های پر استرس کار می کنند بسیار مهم است. ایجاد تعادل بین مسئولیت‌های حرفه‌ای و رفاه شخصی به جلوگیری از فرسودگی شغلی و افزایش تاب آوری کمک می‌کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.