تاب آوری اضطراب چیست و چگونه تقویت میشود؟

محمدرضا مقدسی

0

تاب آوری اضطراب چیست و چگونه تقویت میشود؟ اضطراب بخشی طبیعی از زندگی و تجربه آن اجتناب ناپذیر است.اضطراب جنبه پاتولوژیک هیجان شرم و ترس می باشد.

آدمی با 8 ظرفیت هیجانی شاخته شده که شامل هیجان ترس، خشم، غم، شادی، گناه، شرم، نفرت، عشق و یا محبت است به دنیا می آید همه این هشت هیجان ارزش تکاملی و کارکرد مثبت دارند و زمانی که از حد تعادل و تناسب خود خارج شوند دردسرساز خواهند شد .

وقتی که هر کدام از این هیجان ها از تعادل و تناسب خارج شوند آن هیجان سیطره مزمن بر ذهن پیدا می کند. یعنی زمان زیادی با ماست .سیطره مزمن یک هیجان بر ذهن را خلق می گوییم.

هیجان ترس و شرم از جمله هیجان هایی هستند که اگر به درستی و در تعادل و تناسب باشند مفیدند.

اما اگر از تعادل خود خارج شوند منجر به اضطراب خواهند شد.

اضطراب عبارت است از ترس یا شرمی که از تعادل و تناسب خارج شده باشد.  و به عبارت دیگر اضطراب جنبه پاتولوژیک هیجان شرم و ترس می باشد.

مضطرب فردی است که در جایی می ترسد که دیگران نمی ترسند و به میزانی ترس را تجربه می کند که دیگران به آن میزان نمی رسند.  اضطراب یک حالت خلقی، منفی آینده گراست که مشخصه ی آن نشانه های بدنی، تنش فیزیکی و بیمناکی در خصوص آینده است.

اضطراب حداقل به میزان متوسط آن خوب است و قدری اضطراب باعث بهتر شدن عملکرد می شود. بین ترس و اضطراب از لحاظ روان شناختی و فیزیولوژیایی تفاوت های زیادی وجود دارد.

اضطراب یک حالت خلقی آینده گراست و مشخصه ی آن بیمناکی است چون نمی توانیم اتفاقات آینده را پیش بینی و یا کنترل کنیم. اما ترس یک واکتش هیجانی فوری به خطر واقعی است که هم اکنون در حال وقوع است.

فراگیری و آموزش تاب آوری اضطراب افزایش توانایی فرد برای سازگاری و پیشرفت در مواجهه با چالش ها است.

تاب‌آوری می‌تواند به افراد کمک کند علائم اضطراب و افسردگی را کاهش و یا اینکه آشفتگی کمتری را تجربه کنند یا محرک‌ها را به فرصت‌هایی برای رشد و بهبودی تبدیل کنند.

تاب آوری اضطراب چیست و چگونه تقویت میشود؟

تاب آوری اضطراب با واکنش فرد به رویدادهای نامطلوب زندگی در هم تنیده است و می تواند با کمک به سازگاری سریع و مدیریت موفق عوامل استرس زا به عنوان یک اقدام پیشگیرانه حتی برای اختلالات و بیماریهای روانی عمل کند. تاب آوری پاسخ مثبت به مشکلات است.مقابله فعال، انعطاف پذیری شناختی و حمایت اجتماعی عواملی هستند که به حفظ و توسعه تاب آوری کمک می کنند و افزایش آن ممکن است امکانات جدیدی برای درمان و پیشگیری از اختلالات روانی مختلف ارائه دهد.

تاب آوری اضطراب چیست و چگونه تقویت میشود؟

توسعه تاب آوری در مواجهه با اضطراب مستلزم تلاش ها و اقدامات عمدی است که قدرت ذهنی و انعطاف پذیری را تقویت می کند.

اضطراب احساس ترسی موهوم است که می تواند باعث تعریق، بی قراری، تنش و بالا رفتن ضربان قلب باشد اضطراب یک واکنش طبیعی به استرس است، اما اختلالات اضطرابی شامل ترس یا اضطراب بیش از حد است مزمن است ، پایدار میشود و به راحتی از بین نمی رود و میتواند پیشرونده باشدو در طول زمان بدتر شود.

اضطراب بخشی طبیعی از زندگی و تجربه آن اجتناب ناپذیر است ، اما اختلالات اضطرابی شامل ترس یا اضطراب بیش از حد است که از بین نمی رود و می تواند در طول زمان بدتر شود. برای درمان اختلالات اضطرابی از هر دو روش روان درمانی و دارو درمانی استفاده میشد در یلی از موارد از هر دو روش همزمان استفاده میشود.

علائم آن میتواند شامل احساس عصبی بودن، وحشت، ترس، افزایش ضربان قلب، تعریق، لرزش، ضعف و خستگی است. اختلالات اضطرابی می تواند در فعالیت های روزانه و زندگی معمول اختلال ایجاد کند و ممکن است به پیگیری و درمان نیاز پیدا کند.

دکتر محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در ادامه این مطلب اضافه میکند چنانچه شما هم بعنوان خواننده این مطلب اضطرابی را تجربه می کنید که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده است بایستی بدنیال کمک و درمان باشید متخصصین سلامت روان در این زمینه ها میتوانند به ارتقای کیفیت زندگی و توسعه توانایی و تاب آوری شما کمک کنند البته تکنیک‌های مدیریت استرس، مدیتیشن و گروه‌های حمایتی نیز می‌توانند مفید باشند که در این مطلب به نمونه هایی از آنان اشاره میشود اینها پیشنهاداتی است که میتواند شما را در مهارتهای خودیاری کمک کند .

ذهن را آرام و پاک کنید:

تکنیک های تمرکز حواس و دهن آگاهی  را برای کاهش استرس و نگرانی تمرین کنید این به شما امکان می دهد در لحظات بحرانی ، پا برجا و متمرکز بمانید.

گاهی فاصله بگیرید و فکر کنید: برای به دست آوردن چشم انداز و وضوح از منبع اضطراب فاصله بگیرید. به جای واکنش فوری، افکار و احساسات خود را بازتاب دهید و یک بار دیگر موضوع و مساله خود را بازبینی کنید.

با مهربانی و از طریق شفقت با دیگران ارتباط برقرار کنید: با دوستان حمایتگر، اعضای خانواده و یا متخصصانی که می توانند همدلی و درک ویژه ای را ارائه دهند، تماس بگیرید،خدمات افراد متخصص بسیار مورد تاکید و راهگشاست .

روابط قوی ایجاد کنید:

ارتباطات معناداری را با دیگران تقویت کنید، زیرا روابط سالم می تواند اثرات استرس و اضطراب را از بین ببرد.

به دیگران کمک کنید:

مشارکت در اعمال محبت آمیز و  خیریه و عضویت در سازمانهای مردم نهاد که فعالیت های عام المنفعه ارایه میکنند می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند و رفاه روانی اجتماعی شما را بهبود بخشد.

برنامه روزانه منظمی داشته باشید: برنامه های منظمی را برای خواب، ورزش، تغذیه و آرامش ایجاد کنید تا ثبات و ساختار را ارتقا دهید. روز بی برنامه به سرگشتگی و تباهی خواهد گذشت .

استراحت کنید: زمان استراحت را در طول روز برنامه ریزی کنید به قوای جسمانی و بدن خود و هم چنین به مغزتان فرصت استراحت و تنظیم مجدد بدهید. روشهای کاهش تنش و استراحت میتوانند متنوع باشند.

از شکست‌ها درس بگیرید: شکست‌ها و اشتباهات را به‌عنوان فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری ببینید، نه نشانه‌های ضعف ، شکست میتواند تجربه ای برای موفقیت بشمار بیاید و یا بخشی از سناریوی ویرانی شما باشد این نگرش شماست که تعین میکند چگونه باشد.

خوش بینی را در خود پرورش دهید: روی جنبه های مثبت زندگی خود تمرکز کنید و سعی کنید چالش ها را به عنوان موانع موقتی به جای موانع غیرقابل عبور ببینید. از کلمات همیشه ، همه جا ، هر وقت و عباراتی از این دست پرهیز کنید .

تقویت هوش هیجانی: روی بهبود آگاهی وشناخت بیشترو بهتر از هیجانات خویش تمرکز کنیدبرای خودتان تمریناتی در این خصوص تدارک ببینید.

این استراتژی ها می توانند به تقویت قوای ذهنی و توسعه تاب آوری شما کمک کنند و شما را به ابزارهای لازم برای عبور از هجوم اضطراب و استرس مجهز کند. به یاد داشته باشید که تاب آوری هم بمانند بهبودی یک سفر مادام العمر است و تلاش مستمر برای حفظ یک ذهنیت قوی و انعطاف پذیر ضروری است.

تاب آوری اضطراب چیست و چگونه تقویت میشود؟ تاب‌آوری توانایی کنار آمدن و عبور موفقیت آمیز از روزهای سخت و یا تواایی ایجاد تغییر و تحول مثبت است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.