تاب‌آوری فروشندگان بنگاه‌های کسب و کار

0

تاب‌آوری فروشندگان بنگاه‌های کسب و کار

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی وتاب­ آوری بر تمایل فروشندگان به ترک خدمت با نقش میانجی خستگی عاطفی و تعارض کار – خانواده صورت گرفته است.

جامعه آماری این پژوهش فروشندگان ۵۸ شرکت صنعتی فعال در عرصه تولید مواد غذایی در استان کرمانشاه بوده که از میان آن‌ها ۲۱۵ نفر با استفاده از رابطه کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.

داده‌ها به کمک پرسشنامه‌ گردآوری شدند که روایی آن با استفاده از روایی محتوا و سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت.

برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و الگو‌سازی معادلات ساختاری استفاده‌ شده است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که هوش هیجانی فروشندگان به ­طور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق خستگی عاطفی و تعارض کار – خانواده) بر تمایل به ترک خدمت آنها تأثیر منفی و معنی­داری دارد و تأثیر مستقیم هوش هیجانی فروشندگان بر تمایل به ترک خدمت آنها بیشتر از تأثیر غیرمستقیم آن بوده است.

 

همچنین تاب­ آوری فروشندگان به­ طور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق خستگی عاطفی) نیز بر تمایل به ترک خدمت آنها تأثیر منفی و معنی­ داری دارد و تأثیر مستقیم تاب­ آوری فروشندگان بر تمایل به ترک خدمت آنها بیشتر از تأثیر غیرمستقیم آن بوده است.

 

نتایج پژوهش نیز نشان می‌دهد که تعارض کار – خانواده فروشندگان تأثیر مثبت و معنی ­داری بر خستگی عاطفی آنها دارد و خستگی عاطفی فروشندگان تأثیر مثبت و معنی ­داری بر تمایل به ترک خدمت آنها دارد.

 

 

تاب‌آوری فروشندگان بنگاه‌های کسب و کار

 

 

تاب‌آوری فروشندگان بنگاه‌های کسب و کار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.