بررسی رابطه جنس و نقش جنسیّتی با میزان تاب‌آوری

0

بررسی رابطه جنس و نقش جنسیّتی با میزان تاب‌آوری دانش‌آموزان سال اول دبیرستان‌های شهرستان سقز

این پژوهش با هدف بررسی رابطه جنس و نقش جنسیّتی دانش‌آموزان با میزان تاب‌آوری سال اول دبیرستان‌های شهرستان سقز انجام شد.

روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان سال اول دبیرستان‌های شهرستان سقز بودند که در سال تحصیلی ۸۹-۸۸، حدوداً از ۴۰۷۵ نفر، نمونه آماری پژوهش ۲۰۰ نفر (۱۰۰ نفر دختر و ۱۰۰ پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند.

برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه نقش جنسیّتی «بم» و مقیاس تاب‌آوری «کونور و دیویدسون» استفاده شد.

همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل میانگین، انحراف معیار، تحلیل واریانس دو طرفه به کار برده شد.

نتایج نشان می‌دهد که فرضیه مربوط به رابطه جنسیّت و تاب‌آوری رد شد، تفاوت در نقش جنسیّتی موجب تفاوت در میزان تاب‌آوری می‌شود، در واقع آندروژن بودن، بدون توجه به جنسیّت بر تاب‌آوری مؤثر است

. همچنین یافته‌ها نشان دادند که فرضیه سوم مبنی بر تعامل جنس و نقش جنسیّتی در میزان تاب‌آوری رد شد.

 

 

بررسی نقش جنس و نقش جنسیتی با میزان تاب آوری

 

 

بررسی رابطه جنس و نقش جنسیّتی با میزان تاب‌آوری

باید در نظر داشته باشیم نقش های جنسیتی به طور قابل توجهی بر تاب آوری در فرهنگ های مختلف تأثیر می گذارد.

بنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری زنان ممکن است نسبت به ادراک استرس حساس‌تر باشند تأثیر جنسیت بر ادراک استرس، تاب‌آوری و ادراک حمایت اجتماعی نشان می‌دهد که مردان عموماً دارای سطوح بالاتری از تاب آوری هستند، در حالی که زنان در ادراک استرس و حمایت اجتماعی امتیاز بیشتری دارند. نکته قابل توجه اینکه بین ادراک حمایت اجتماعی و استرس در مردان و زنان تاب‌آوری نقش میانجی قوی‌تری در زنان دارد.

هنجارها و انتظارات جنسیتی می‌توانند بر آسیب‌پذیری، ظرفیت انطباق و سطوح تاب آوری افراد تأثیر بگذارند. در بسیاری از جوامع، اغلب از زنان انتظار می‌رود که مسئولیت‌های مراقبتی و مدیریتی خانواده را برعهده بگیرند و همین موضوع  تحرک آنها در بحران  را محدود کرده و در برابر بلایا آسیب‌پذیرتر کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.