باشگاه تاب آوری / ویژگی یا فرآیند
عفت حیدری مترجم کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ در باشگاه تاب آوری نوشت :یک حوزه از گفتوگو در تئوری تابآوری این است که آیا تابآوری یک شیوه است یا یک فرآیند پویابخشی از این گفتوگو در این چالش ریشه داشت که وضعیت یک سیستم پویای درحال رشد، بهشیوهای معنادار باتوجه به مرحلهی خاصی در زمان مورد قضاوت قرار میگیرد.
کورتیس و سیچیتی بهشکل متقاعدکنندهای استدلال کردند که یک سیستم زنده، در ذات خود، فراآیندی پویابوده که تحتتأثیر خودگردانی عصبی و روانشناسی و تعامل بین محیط اکولوژیک و ارگانیسم، رو بهرشد است. (تمرکز روی تابآوری بهعنوان یک شیوه، بیشتر در میان بزرگسالان معمول است تا پیشینهی کودک،؛ که در آن، اغلب تابآوری بهعنوان یک ویژگی شخصیتی شناخته میشود که علیه استرس و دشواریهای زندگی، حمایتکننده است.
بههرحال، شواهد کمی وجود دارد که از تابآوری بهعنوان یک شیوه حمایت کند و معمولاً عکس این هنجاردیده میشود
بسیاری از عوامل فردی و متنی به تابآوری ربط داده میشوند و همانطورکه نشان داده شد، همین ویژگی میتواند در یک محیط، آسیبپذیری و در محیط دیگر، حمایت تلقی شود. علاوه بر این، بسیاری از فراآیندهای مرتبط به تابآوری (مثل رابطهی نزدیک یا حمایت اجتماعی) در وجود فرد قرار ندارند.
مفهوم و هنجار تابآوری بهعنوان یک شیوه، به احتمال قوی خطر آن را درپی دارد که فرد در یک موقعیت دشوار، تابآوری نشان نمی دهد. همانگونه که گابریانو بهدنبال دههها پژوهش درمیان جوانانی که در معرض خطرهای بالا هستند باظهار کرد که ناتوانی فرد برای حفاظت از خود دربرابر انباشت عوامل خطر،باعث فساد اخلاقی فرد نمیشود. تحمل برخی از محیطها برای بعضی از افراد بسیار سخت است ، لازم است ما بتوانیم دربرابر چنین قضاوتهایی قوی باشیم. حتی ویژگیهایی که به تابآوری مرتبط میشوند (مثل مهارتهای خوب در حل نمیتواند بهطور قطع دربرابر وقایع استرسآمیز زندگی حمایتکننده باشد.موقعیتهایی وجود دارند که آنقدر خشن و تهدیدآمیز هستند، که هیچ کودکی نمیتواند در آن موقعیتها و محیطها خوب رشد کند؛ مثل محرومیتهای طولانیمدت و بدرفتاری .
پژوهشگران رشد تابآوری را بهشکل فرایند رشد سازگاری توصیف میکنند که انطباق مثبت را تقویت میکند، در یک الگوی سیستماتیک و پویای رشد، رفتارهای سازگارانه و رشد ناشی از تعاملات مستمر سیستمها با فرد و تعامل فرد با محیط،ازجمله تعامل با افراد و سیستمهای دیگراست(برای مثال، اکولوژی فیزیکی، سیستمهای آموزشی و منابع شغلی). باتوجه به تعامل بیان بسیاری از سیستمهای تعاملی در مشارکت با سازگاری افراد، صحیحتر آن است که بگوییم تابآوری شامل بسیاری از فرایندها بوده و ظرفیت تابآوری در میان سیستمهای تعاملی، توزیع و تقسیم میشود
بسیاری از سیستمهای بیوسایکوسوشیال و فرهنگی و فرایندهایی را که بهصورت بالقوه از تابآوری حمایت میکنند، بررسی میکند.برای مثال، ظرفیت یک کودک برای مقابله با دشواری، احتمالابه قابلیتهای خود کودک برای مدیریت استرس و احساسات و تواناییهای شناختی کودک و تواناییها وقابلیتهای یک مراقب دلسوز در مراقبت از کودک و منابعی که کودک بهطور مستقیم و غیرمستقیم در خانواده یا جامعه و فرهنگ از آنها برخورداراست، ازجمله آداب و مراسم روزانه و خدمات فوری و اورژانسی در جامعه و عقاید و فعالیتهای فرهنگی،بستگی دارد.
خانوادهها و جوامع،فرایندهای فرهنگیای را منتقل میکنند که ممکن است در کودکان تابآوری را تقویت کرده و بتواند بههنگام نیاز، حمایت کافی را برایش فراهم کند. اکولوژیهای اجتماعی و فیزیکی رشد کودک به تابآوری میانجامد .
انطباق فردی، پویاست و میتواند بهمرور زمان عوض شود. متعاقب آن، همان فرد میتواند عملکرد ناسازگار را در یک مقطع زمانی و یا بعدها تابآوری را در دورهی رشد و یا عکس آن، بسته به آنکه بعدها چهقدر در زندگی خود به منابع بیشتری دسترسی دارد، نشان بدهد.
یک فرد ممکن است باتوجه به برخی عوامل فشار، تابآوری نشان دهد؛ ولی درمقابلِ برخی از عوامل دیگر، اینطور نباشدو یا برخی از پیامدهای سازگاری، تابآور بوده،ولی در موارد دیگر، تابآوری نشان ندهد؛(برای مثال، توانمندی کاری داشته باشد،؛ اما از توانمندی ارتباطی برخوردار نباشد.
چنین پیچیدگیهایی اهمیت پذیرش و انتخاب فرایند اکولوژیکو فرایند تبادلی برای درک تابآوری را مورد تأکید قرار میدهد.
پژوهشهایی که دیدگاهی تبادلی دارند، اهمیت بررسی فرایندها را ازطریق حوزههای چندگانه و بههممرتبط بیوسایکوسوشیال و فرهنگی نشان میدهند که بهمرور زمان عوض شده و تغییرات یک حوزه از عملکرد، بهطور بالقوه روی حوزههای دیگر اثر میگذارد.
ازآنجایی که دشواریها و چالشها و فرصتها میتوانند در هر نقطه از رشد رخ بدهند و پیامدهایی دارند که میتوانند رشد را در کوتاهمدت یا بلندمدت تغییر داده و تحتتأثیر قرار بدهند، داشتن دیدگاهی بلندمدت برای تمام عمربهمنظور درک کامل تابآوری ضروری است.
برگرفته از کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ .
نوشته لیندا سی.ترون
برگردان محمدرضا مقدسی.عفت حیدری.نشر شبگیر. ۱۴۰۱