اعتماد به نفس کلید موفقیت و تاب آوری شغلی است

به قلم و ترجمه سارا حق بین مترجم و نویسنده خانه تاب آوری

0

اعتماد به نفس کلید موفقیت در زندگی شخصی و تاب آوری شغلی و حرفه‌ای است. اعتماد بنفس در واقع یک ویژگی ضروری است که به شما کمک می‌کند به خودتان و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید و در مواجهه با چالش‌های زندگی تاب آور؛ منعطف و مطمئن‌تر شوید.

با این حال، ایجاد اعتماد به نفس کار آسانی نیست. بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اغلب احساس می‌کنند در چرخه‌ی از شک به خود، خودگویی های منفی و اضطراب گرفتار شده‌اند.

این احساس نه تنها بر عملکرد  و تاب آوری آن‌ها تأثیر می گذارد، بلکه بر نحوه نشان دادن آن‌ها برای همسالان، خانواده و جامعه نیز اثر گذار است. فقدان اعتماد به نفس می‌تواند باعث شود افراد از شلوغی، رویدادها یا صحبت کردن دوری کنند و باعث ایجاد تجربیاتی مانند کمال‌گرایی یا افسردگی شوند. اما خبر خوب این است که راه‌های شناخته شده ای  برای افزایش اعتماد به نفس و تاب آوری وجود دارد.

 

  • نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. اولین قدم در ایجاد اعتماد به نفس و تاب آوری شناسایی نقاط قوت و ضعف خود است. به مهارت‌ها، استعدادها و توانایی‌های خود فکر کنید. از خود بپرسید در چه کاری مهارت دارید؟ مردم از چه چیز شما تعریف می‌کنند؟ به چه چیزی افتخار می‌کنید؟ از سوی دیگر، فکر کنید که در چه چیزهایی شکننده هستید یا  مشکل دارید یا نیاز به بهبود دارید. دانستن نقاط قوت و ضعف خود به شما کمک می‌کند تا روی آنچه در آن مهارت دارید تمرکز کرده و در زمینه‌هایی که نیاز به پیشرفت دارید کار کنیدنتیجه این اقدام توسعه اعتماد بنفس و تاب آوری شما خوهد بود .

 

  • اهداف واقع‌بینانه و قابل دستیابی تعیین کنید. اهداف بزرگتر خود را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید که به نظر می رسد دست یافتنی‌تر باشد. از هر موفقیت برای ایجاد انگیزه برای حرکت به جلو استفاده کنید. هر نوع هدفی که تصمیم می‌گیرید، انتظارات خود را به چالش بکشید و مطمئن شوید که آن‌ها واقع‌بینانه هستند. زمانی که به اهداف خود برسید، احساس موفقیت خواهید کرد که در ایجاد اعتماد به نفس کمک می‌کند و وقتی به آن‌ها نرسیدید، فکر کنید که آیا انتظارات نادرست بوده یا فقط باید چیزی از آن بیاموزید (توصیه خانه تاب آوری این است که اهداف قایل تحقق و قابل تعقیب انتخاب فرمایید )

 

  • مراقبت از خود را تمرین کنید. ورزش کنید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید. مراقبت از سلامت جسمی و روانی به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

 

  • اعتماد به نفس را شخصی تلقی نکنید. افرادی که اطراف شما هستند می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر اعتماد به نفس شما داشته باشند. اطراف خود را با افراد مثبت و حامی که به شما و توانایی‌های شما ایمان دارند احاطه کنید. زمان کمتری را با افرادی بگذرانید که باعث می‌شوند نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید.

 

  • شفقت و مهربانی به خود را تمرین کنید. با خود مهربان باشید و از خودگویی منفی بپرهیزید. به جای تمرکز بر اشتباهات خود، بر آنچه می‌توانید از آنها بیاموزید تمرکز کنید.خود شفقتی ابزار تاب آوری است به یاد داشته باشید که همه اشتباه می‌کنند و این بخشی از فرآیند یادگیری است. ما معمولاً بدترین دشمنان خود هستیم. همان‌طور که با بهترین دوستتان صحبت می‌کنید با خودتان صحبت کنید.

 

  • شکست را در آغوش بگیرید. ترس از شکست و کمال‌گرایی یکی از بزرگترین موانع ایجاد اعتماد به نفس است. اما شکست پایان راه نیست. در عوض، فرصتی برای یادگیری و رشد است. شکست را به عنوان بخشی طبیعی از فرآیند یادگیری بپذیرید و از ریسک کردن نترسید. ریسک‌های معقول موجب بهبود اعتماد به نفس می‌شود. تاب آوری به شکست لبخند میزند ولی از آن استقبال یا حمایت نمیکند بلکه از آن سرمایه ای خواهد ساخت .

 

اعتماد به نفس کلید موفقیت در زندگی شخصی و تاب آوری شغلی و حرفه‌ای است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.