اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان

0

اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر تاب آوری و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز که در سال ۹۷-۱۳۹۶ مشغول تحصیل بودند، انجام گرفت موضع اصلی این پژوهش بوده است

طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.

جامعه این پژوهش دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز و نمونه آماری آن شامل ۶۰ نفر از دانش آموزان دارای اهمال کاری تحصیلی بالا بودند که از طریق مطالعه مقدماتی و سرندکردن و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند.

دانش آموزان نمونه آماری با استفاده از روش جایگزینی هدفمند به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.

گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه در جلسه های آموزشی راهبردهای خودگردان فراشناختی شرکت کرد و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد

ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از «مقیاس تاب آوری تحصیلی» (ساموئلز و وو، ۲۰۰۹) و «مقیاس اهمال کاری نسخه دانش آموز» (سولومون و راثبلوم، ۱۹۸۴). برای تحلیل داده ها از«تحلیل کوواریانس چندمتغیره» استفاده شد.

 

نتایج نشان دادند که آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی موجب افزایش و بهبود تاب آوری تحصیلی و کاهش اهمال کاری تحصیلی شده است.
به علاوه با آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی می توان برنامه هایی برای بهبود و افزایش تاب آوری و کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان تدارک دید.
این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمان، مربیان و مشاوران مدرسه است و می توانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانش آموزان استفاده کنند.

 

اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی
بر تاب آوری و اهمال کاری تحصیلی

 

اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر تاب آوری  اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر تاب آوری و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریزبنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری یادگیری خودراهبر فراشناختی شامل توانایی تفکر در مورد فرآیندهای تفکر خود، نظارت و کنترل فعالیت های ذهنی و تأمل در راهبردها و نتایج یادگیری است

یادگیری خود راهبر دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا مسئولیت یادگیری، برنامه‌ریزی، نظارت، ارزیابی و تنظیم استراتژی‌های یادگیری خود را در صورت لزوم بر عهده بگیرند.

این رویکرد توانایی دانش آموزان را افزایش می دهد تا فراگیران مستقل و متفکری باشند و بتوانند دانش، مهارت ها و پیشرفت یادگیری خود را ارزیابی کنند و در نهایت منجر به موفقیت تحصیلی و آموزش عملی آنلاین موثر می شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.