اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا در ارتقاء تاب آوری

0

اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا بر کاهش اضطراب و ارتقاء تاب آوری در زنان میانسال شهر کرمانشاه

با توجه به اهمیت تمرین های ذهنی در سلامت روان افراد و نیز موثر بودن آنها در شادکامی انسان ها، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا بر کاهش اضطراب  و ارتقاء تاب آوری در زنان میانسال انجام شد.

روش کار:

 پژوهش حاضر نیمه آزمایشی بود، که با بهره گیری از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت.

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بانوان میانسال مراجعه کننده به باشگاه های ورزشی شهر کرمانشاه حاضر در کلاسهای آموزشی یوگا در سال ۱۳۹۶ بود که ۳۰ نفر از آنهایی که نمره بالاتر از حد متوسط در مقیاس اضطراب و  نمره پایین تر در تاب آوری کسب کردند، انتخاب و به روش تصادفی(به این صورت که هر کدام شانس برابر برای انتخاب شدن داشتند) در دو گروه جایگزین شدند.

از هردو گروه قبل و بعد از مداخله پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد. افراد گروه آزمایش ۱۶ جلسه ۷۵ دقیقه ای (هفته ای۲ جلسه) تحت تمرین ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اضطراب بک (۱۹۹۹) و تاب آوری کانر دیویدسون (۲۰۰۳) بود. داده های جمع آوری شده به روش تحلیل کوواریانس با استفاده از SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

 

یافته ها

 نتایج  حاصل از یافته ها بیانگر آن بود که بین دو گروه  آزمایش و گواه بعد از تمرینات ذهن آگاهی، در میزان نمره اضطراب و نیز سطح تاب آوری تفاوت حاصل شد، و این تفاوت در سطح (۰۰۱/۰) معنا دار بود.

نتیجه گیری:

 بنابراین چنین می توان نتیجه گرفت  که می توان از یوگا به عنوان درمانی راحت، در دسترس و کم هزینه برای درمان اضطراب و ارتقاء تاب آوری در زنان میانسال استفاده کرد.

 

 

اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا بر کاهش اضطراب و ارتقاء تاب آوری در زنان میانسال شهر کرمانشاه

 

 

اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا بر کاهش اضطراب و ارتقاء تاب آوری در زنان میانسال شهر کرمانشاهبنابر همین گزارش از تحریریه خانه تاب آوری مطالعات نشان داده است که تمرینات ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا و درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی می‌تواند تاثیر مثبتی بر تاب آوری ورزشکاران داشته باشد همچنین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ویژگی‌های شخصیتی و تاب آوری در موفقیت ورزشی با میانجی گری ذهن آگاهی رابطه مثبتی دارند.

  مطالعه داخلی دیگری نشان داده است که درمان مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی به‌عنوان یکی از درمان­های موج سوم شناختی- رفتاری می­تواند در ارتقای توانایی­های شناختی و تاب‌آوری افراد نابینا در عرصه رقابت­های ورزشی تأثیرگذار باشد.

آموزش ذهن آگاهی نیز می‌تواند منجر به افزایش سلامت روان و کاهش استرس و اضطراب های ورزشی وبهبود تاب آوری ورزشکاران شود  کما اینکه این مطالعه نیز اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا بر کاهش اضطراب و ارتقاء تاب آوری در زنان میانسال شهر کرمانشاه مورد تایید قرار داده است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.