اثربخشی آموزش تاب آوری بر دختران خیابان

0
اثربخشی آموزش تاب آوری بر بهزیستی روان شناختی دختران خیابان

هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تاب آوری بر بهزیستی روان شناختی دختران خیابانی واجد اختلال های برونی سازی شده بود.

در این مطالعه شبه تجربی، از جامعه آماری دختران ۱۲ تا ۱۶ ساله عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان شهر تهران، ۹۴ نفر به مقیاس خودگزارش دهی آشنباخ و رسکورلا (۲۰۰۱) پاسخ دادند.

۳۰ نفر با نمره ۶۳ و بالاتر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به تعداد مساوی در گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند.

گروه آزمایش در ۱۵ جلسه آموزش تاب آوری شرکت کردند. پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (ریف و کیز، ۱۹۹۵) قبل و بعد از جلسات آموزشی توسط دختران تکمیل شد.

نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان دادند در تمامی مولفه های بهزیستی روان شناختی به استثنای استقلال عمل، نمره های دختران گروه آزمایش بالاتر از گروه گواه بود.

بنابراین می توان نتیجه گرفت برنامه آموزش تاب آوری موجب افزایش بهزیستی روان شناختی دختران خیابانی دارای اختلال های برونی سازی شده می شود.

 احساس انسجام و پیوستگی در زندگی، تعادل عاطفی و رضایت کلی از زندگی در بسیاری از متون به عنوان بهزیستی روانشناختی تعریف شده است.

بهزیستی روانشناختی میتواند واکنش‌های عاطفی و شناختی به ادراک ویژگی‌ها و توانمندی‌های شخصی، تعامل کارآمد و تاثیر گذار با جهان، داشتن رابطه مطلوب با جمع و اجتماع و پیشرفت کردن در طول زمان نیر باشد.

بهزیستی روانشناختی میتواند شامل رضایت از زندگی، انرژی و اخلاق خوب و خلق و خوی مناسب باشد.

بررسی رابطه تاب آوری و بهزیستی روانشاختی از این جهت میتواند شایان توجه باشد.

پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (Ryff Psychological Well-Being Questionnaire) ابزاری است که به منظور سنجش ابعاد مختلف بهزیستی روان‌شناختی طراحی شده است. این پرسشنامه در سال 1989 توسط **کارن ریف** و **ریچارد کیس** ایجاد شد و به طور گسترده‌ای در تحقیقات روان‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پرسشنامه شامل شش مولفه اصلی است که هر یک به جنبه‌ای از بهزیستی روان‌شناختی اشاره دارد:

1.پذیرش خود: نگرش مثبت نسبت به خود و پذیرش ویژگی‌های مختلف.
2.روابط مثبت با دیگران: احساس رضایت و صمیمیت از روابط اجتماعی.
3.خودمختاری: احساس استقلال و تأثیرگذاری در زندگی.
4.تسلط بر محیط: توانایی مدیریت و کنترل محیط اطراف.
5.زندگی هدفمند: وجود اهداف معنادار در زندگی.
6. رشد شخصی: احساس پیشرفت و توسعه مستمر.

فرم‌های مختلف
پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف دارای چندین فرم است:
– فربلند: شامل 120 سوال.
-متوسط: شامل 84 سوال.
-کوتاه: شامل 18 سوال، که برای ارزیابی سریع‌تر و آسان‌تر طراحی شده است.

نمره‌گذاری
نمره‌گذاری پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت انجام می‌شود که معمولاً از 1 (کاملاً مخالفم) تا 6 (کاملاً موافقم) متغیر است. هر مولفه شامل تعدادی سوال است که نمرات آن‌ها جمع شده و نمره کلی برای بهزیستی روان‌شناختی محاسبه می‌شود.

اعتبار و روایی
این پرسشنامه از نظر اعتبار و روایی مورد تأیید قرار گرفته و در تحقیقات مختلف نشان‌دهنده قابلیت اطمینان بالای آن بوده است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که پایایی این ابزار از طریق روش آلفای کرونباخ بالای 0.70 بوده است، که نشان‌دهنده ثبات در اندازه‌گیری متغیرهای مورد نظر است.

استفاده از این پرسشنامه می‌تواند به افراد کمک کند تا درک بهتری از وضعیت روان‌شناختی خود داشته باشند و برای بهبود کیفیت زندگی خود اقدام کنند.

 

اثربخشی آموزش تاب آوری بر دختران خیابان

رونمایی از نخستین سایت تاب آوری روانشناختی کشور در کرمانشاه

نخستین سایت تاب آوری روانشناختی کشور

نخستین سایت تاب‌آوری روانشناختی کشور در کرمانشاه رونمایی شد

رونمایی از اولین سایت تاب آوری در استان کرمانشاه ‏

ارسال یک پاسخ